Solar Team Eindhoven presenteert eerste offroad zonneauto

De Stella Terra – zo heet de nieuwste creatie van studententeam Solar Team Eindhoven – is niet afhankelijk van laadpalen en kan zowel op verhard als onverhard terrein rijden. Dat moet natuurlijk getest worden en de studenten gaan daarvoor naar Marokko waar de auto tot in de Sahara zal rijden. Begin oktober vertrekken ze.

Stella Terra heeft zonnepanelen op het dak en mag rijden op de openbare weg. De auto heeft een begrensde topsnelheid van 145 kilometer per uur, weegt 1200 kilogram en heeft op een zonnige dag een actieradius van 630 kilometer.

Voor zover bekend bij het team is deze creatie de eerste offroad auto die zichzelf van stroom voorziet. De uitdaging bij het bouwen zat hem in de tegenstelling dat de auto zwaar genoeg moet zijn om offroad-omstandigheden aan te kunnen, maar ook licht genoeg blijven om nog door de zon aangedreven te kunnen worden. Daardoor heeft het team bijna alles aan de auto zelf ontworpen.

Marokko

Er is besloten in Marokko te testen, omdat daar veel meer variatie is aan landschappen dan hier in Nederland. De aardbeving daar heeft het team ook geschokt. Bosman: “Het blijkt dat onze route niet door het aangedane gebied rond Marrakech gaat, maar we wilden wel graag iets doen om de bevolking te helpen. Daarom hebben we samen met het Rode Kruis een actie opgestart.”

Presentatie

Vandaag wordt de auto gepresenteerd aan de pers in de Werkspoorkathedraal in Utrecht. De leden van Solar Team Eindhoven (STE), die al sinds zes uur ’s ochtends daar in de weer zijn, hebben er heel veel zin in, laat Events en PR manager Thieme Bosman weten. “We hebben hier een heel jaar naartoe gewerkt en deze presentatie geeft veel voldoening. We hebben de Stella Terra gebouwd om aan een groter publiek te laten zien wat je met de zon kunt.” Het is overigens een misverstand dat de auto alleen maar kan rijden met veel zon. “Met wat lichte bewolking kan hij prima rijden. Het kan zelfs averechts werken als er teveel zon is, dan kan de auto te warm worden.” Mocht er nou toch onverwacht langere tijd slecht weer zijn, dan hebben de leden daar ook oplossingen voor bedacht. “We hebben ook extra panelen die je kunt aanklikken als je stil staat, om zo meer zon op te vangen en sneller weer te kunnen rijden.” De redacteur wil weten of er ook nog een back-up is in de vorm van een aansluitpunt voor een laadsnoer. Bosman: “Ja, die optie is er, maar dat is echt het laatste middel dat we willen inzetten. We vertrouwen op de zon en hebben het goed doorgerekend.”

STE bouwt tweejaarlijks een innovatieve, efficiënte auto die op de zon wordt aangedreven. Het team werd in het verleden vier keer op rij wereldkampioen tijdens de beroemde World Solar Challenge in Australië, in de klasse voor gezinsauto’s (Cruiserklasse). In 2021 haalde het team het wereldnieuws door een camper op zonne-energie te bouwen, Stella Vita, en daarmee naar het zuidelijkste puntje van Europa te reizen.