De bezetting van de Career Expo door University Rebellion

University Rebellion is samen met enkele andere actiegroepen begonnen aan een bezetting van de Career Expo op de TU/e. De actievoerders zijn boos dat Wervingsdagen, de organisatie achter de Career Expo, fossiele bedrijven nog altijd toelaat. Daarnaast wil University Rebellion ook dat de eisen die Cursor heeft gesteld om de persvrijheid te waarborgen, worden ingewilligd. De bezetting startte met een banner op de buitenkant van de Blauwe Zaal. Cursor doet vandaag live verslag van de ontwikkelingen.

foto Roy op het Veld

13:00

Ook op de tweede dag van de Career Expo zijn de demonstranten van University Rebellion aanwezig. Deze keer in de Senaatszaal, pal voor de stand van Shell en Tata Steel. Hier leggen ze allerhande borden en banners neer en hangen ze een afzetlint op om de doorgang naar beide bedrijven te blokkeren. Studenten die toch onder het lint doorgaan om een praatje te maken met de recruiters, worden door de demonstranten met een megafoon nageroepen: "This is an active crime scene, you cannot pass."

21:05

Het Auditorium is nu volledig ontruimd. Een paar aanwezigen zijn door de politie naar buiten gedragen, maar niemand is gearresteerd.

20:00

De politie is gearriveerd in het Auditorium om het gebouw te ontruimen. Er zijn nog vier mensen in de Blauwe Zaal die weigeren te vertrekken.

13:25

Gezongen demonstratie door Ocean Rebellion voor de stand van Allseas:

13:10

Er is een lezing over de banden tussen de universiteit en de fossiele industrie in de Blauwe Zaal door een persoon van Mapping Fossil Ties, een coalitie die bezig is om de banden van die industrie met academia te onthullen middels WOO-verzoeken. Cursor zal deze week hier ook nog een groter onderzoeksverhaal over publiceren.

12:50

Er is een heavy metal concert voor het Auditorium aan de kant van het Koeveld. Een band treedt daar op namens University Rebellion, Extinction Rebellion, Ocean Rebellion en Animal Rebellion om te demonstreren tegen Allseas, een van de bedrijven op de Career Expo. Het offshore-bedrijf dat in het Auditorium te vinden is richt zich onder andere op diepzeemijnbouw dat volgens de organisaties rampzalig is voor het zeeleven. Greenpeace heeft zich in het verleden hier ook al tegen verzet.

12:20

De actiegroepen hebben de Blauwe Zaal in Auditorium bezet en de pers is in ruime getale aanwezig. Vanaf 12:30 zal er een optreden zijn op het Koeveld.

Een van de bedrijven die dinsdag wel al op de Expo is, RWE, daar wordt ook tegen gedemonstreerd middels posters bij de Senaatszaal-kant.

12:10

Rond 12.00 uur verschenen de eerste demonstranten van University Rebellion in Auditorium. Shell zelf is vandaag niet aanwezig, morgen wel. Ook dan zullen de demonstranten nog demonstreren.

Het College van Bestuur liet gisteren in een statement weten niet in te gaan op de eisen van de actievoerders die naast het doorsnijden van de banden met de fossiele industrie ook pleiten voor het veilig stellen van de persvrijheid van Cursor. In hetzelfde statement geeft het CvB ook aan demonstraties en vrije pers te verwelkomen op de universiteit en daarnaast verwijst het bestuur naar het 'protocol voor manifestaties'.