Wat zoeken studenten op de Career Expo?

Waar kan ik stage lopen of gaan werken? De studenten die de Career Expo bezoeken lijken zich die dingen meer af te vragen dan dat ze zich bezighouden met de spandoeken van University Rebellion. Verdeeld over twee dagen waren er dit jaar meer dan 180 bedrijven te bezoeken in Atlas en Auditorium.

foto Roy op het Veld

Ondanks enige ophef rondom de demonstraties van University Rebellion, wordt de Career Expo net zoals vorig jaar druk bezocht. In onze gesprekken met aanwezige studenten lijkt niemand zich druk te maken om de bezetting. In plaats daarvan zijn ze bezig met hun eigen missie: een baan of een stage binnenhalen. Hoe de studenten de Career Expo aanvliegen blijkt erg uiteenlopend. Sommigen hebben er de volledige dag voor ingepland en komen bewapend met lijstjes en checklists vol potentiële bedrijven. Anderen doen het meer op gevoel en laten alles rustig op zich af komen.

Stagezoekenden

Ondanks de naam van het evenement, is een groot deel van de studenten nog niet op zoek naar een carrière. “Ik ben op zoek naar een stage, want ik ben pas een eerstejaars”, zegt Irene Lozano Gonzalez, die net haar studie startte bij Mechanical Engineering. “Als ik een stage vind die heel goed bevalt, dan kan het natuurlijk altijd nog leiden naar een baan”, zegt ze hoopvol.

Ook Juan Pintado, derdejaars bachelorstudent Industrial Engineering, struint Atlas en Auditorium af op zoek naar stagemogelijkheden. “Ik ben van plan eerst nog een master te doen voor ik ga werken, dus voor nu zoek ik echt alleen een stage”, zegt Pintado. “Tenzij het echt héél part-time is, dan zou ik naast mijn studie kunnen werken”, vult hij lachend aan.

Werkzoekenden

Naast stagezoekenden zijn er ook genoeg werkzoekenden aanwezig. Zo ook Prudhvi Gali, net afgestudeerd van de master Mechanical Engineering. “Ik zoek een fulltimebaan”, begint hij stellig. “De Career Expo is fijn omdat je hier direct in contact kan komen met zowel de recruiters van een bedrijf, als de technische medewerkers die in meer detail kunnen vertellen over de projecten.” Een specifiek bedrijf heeft hij nog niet op het oog. “Ik probeer voor nu gewoon verschillende bedrijven.”

Voor Ching-an Chen, masterstudent Sustainable Energy Systems, is de zoektocht wel wat specifieker. Hij zoekt namelijk gericht naar grote internationale bedrijven. “Ik kom uit Taiwan, dus een werkvergunning is erg belangrijk voor mij”, legt hij uit. Om zo’n vergunning te krijgen worden verschillende eisen gesteld, ook bij het bedrijf waarvoor studenten gaan werken. “Voor kleinere bedrijven is dit vaak een probleem.”

Niet alle studenten zijn zo gedreven. “Ik zit in het laatste jaar van mijn master, maar ben hier pas voor het eerst”, zegt een student die graag anoniem wil blijven. “Ik moet toch ooit ergens gaan werken.”