Introgangers kunnen aanstaande Intro uitslapen

Om gehoor te geven aan de evaluatie van de introweek van vorig jaar, gaat de Centrale Intro Commissie (CIC) vanaf nu een aantal dingen anders aanpakken. Belangrijkste veranderingen zijn: het gezamenlijke ontbijt wordt overgeslagen en het programma begint om 11.00u, de University Tour en Business Case worden vervangen door een Campus Quest en de City Tour krijgt keuzeopties.

archieffoto Redactie

“De ervaring leert dat er in voorgaande introweken vaak veel studenten te laat kwamen bij de eerste programmaonderdelen van de dag. “We snappen dat het ’s avonds laat wordt en het vermoeiend is. We denken daarom dat het beter is om het programma een paar uur later te laten beginnen”, zegt CIC-lid Sanne ten Damme. Dit houdt in dat de Campusmarkt en de City Tour worden ingekort, maar dat is volgens Ten Damme juist een verbetering. “Studenten vonden het wel lang duren.”

Speurtocht

Een nieuw onderdeel van de introweek voor aanstaande studenten, zal de Campus Quest zijn. Het is een activiteit die het beste van de Business Case en de University Tour langs de instanties, in zich verenigt. “Uit de evaluatie bleek dat de business cases wat saai gevonden werden en dat de praatjes bij de verschillende faciliteiten niet bepaald bleven hangen. Die waren aan vernieuwing toe.”

Nu moeten de 2500 studenten (inclusief intro-ouders) in groepjes maandagmiddag op pad om bij faciliteiten als innoSpace, de bibliotheek, het sportcentrum, de Zwarte Doos en Cursor, korte activiteiten te doen. Daarmee verzamelen ze bouwmaterialen waarmee later die dag bij de studievereniging van hun toekomstige opleiding iets moet worden gecreëerd. Daar zit een wedstrijdelement in, want de volgende dag zullen alle groepjes aan elkaar laten zien dat hún product het beste is. “Daarmee komen we tegemoet aan de wens om ook andere groepjes van dezelfde faculteit te leren kennen”, zegt Ten Damme.

City Tour

De dag dat introgangers Eindhoven gaan leren kennen via de City Tour, krijgt dit jaar een iets andere insteek. “Eerder liep ieder groepje een vaste route, maar het gebeurde dat groepjes hiervan afweken en dit níet doorgaven aan de locaties waar ze verwacht werden. Nu gaan we drie locaties voor elk introgroepje vastleggen en kunnen zij zelf kiezen welke van de musea, kerken, studentenverenigingen, of muziekzalen ze daarnaast willen bezoeken. Het begin is wel hetzelfde: in het PSV-stadion. En ja, pas om 11.00u.”

Tranquilo Track

Vorige Intro was er een prikkelarm alternatief voor de studentenfeesten, in de vorm van een spelletjesavond. Dat wordt nu uitgebreid naar alle vier de avonden. Het ‘low impulse program’, met de naam Tranquilo Track, is voor studenten die niet van drukte houden of behoefte hebben aan een rustmoment. “Het is heel vrijblijvend, je hoeft niet van te voren te zeggen welke avond je rustig aan wilt doen. Je kunt zelfs per uur switchen. Het precieze programma wordt de komende tijd nog ingevuld door CIC.”

Wat al wel duidelijk is: ook het binnenkomen op de maandagochtend kan in – betrekkelijke – rust. “We maken een ‘low impulse route’ over het andere Dommelbruggetje (net ten noorden van het Limbopad, red.), zodat introkids het lawaai en de eventueel opdringerige studentenverenigingen kunnen vermijden.” Er staan wel studentenverenigingen op de low impulse route, voor een rustig en hartelijk welkom.

Er zijn al langer geen stickers meer waarmee studentenverenigingen ‘lubben’ op het Limbopad, maar dit jaar zijn ook flyers en andere goodies verboden. De CIC wijst bij al haar communicatie naar deelnemers op het sustainable event policy dat de TU/e hanteert.

Goedkoper

Er zal geen afsluitend duur feest zijn op de vrijdagmiddag. De CIC probeert de deelnamekosten voor studenten lager dan vorig jaar te krijgen. Toen had de TU/e met 140 euro de duurste introweek van Nederland. “We willen vooral niet dat studenten om financiële redenen niet meedoen.” Er zal wel een gezamenlijke brunch komen om de week gezellig en in stijl af te sluiten.
De woensdag na de Intro, op 28 augustus, houdt de gemeente Eindhoven in samenwerking met de kroegen in de stad een introfeest voor studenten van Summa College, St. Lucas, Fontys Hogeschool en TU/e op het Stadhuisplein.

Introactiviteiten die een succes zijn, blijven onveranderd op het programma staan. Denk aan de Campusmarkt en de workshops bij allerlei (sport)verenigingen. Ook zal de CIC weer een container - mét dakterras – als thuisbasis inrichten. De Intro is in 2024 van 19 augustus tot en met 23 augustus.