Kamp van Pro-Palestina demonstranten opgebroken

Gisteren verhuisde het kamp van de pro-Palestijnse demonstranten van het Koeveld naar MetaForum vanwege de hevige regen. Dinsdagmiddag is het kamp afgebroken door de demonstranten zelf. Ze denken met andere acties meer impact te kunnen maken.

foto Cat de Win

Een van die acties was een luid protest voor de Blauwe Zaal eind van de middag. Daar vond een debat plaats over innovatie met lijsttrekkers voor de Europese verkiezingen van 6 juni. Zo’n twintig demonstranten probeerden de zaal binnen te komen, wat niet lukte aangezien de deuren op slot zaten. Met veel lawaai maakten zij hun onvrede kenbaar gemaakt over de banden van de TU/e met Israël.

Dat werd binnen duidelijk gehoord door de bezoekers. Een van onze redacteuren die aanwezig was bij het debat zei hierover: "In het begin was het storend, maar al snel was iedereen eraan gewend en ging het debat gewoon door."

Beëindiging protest Blauwe Zaal

Het protest is na een vordering beëindigd door de demonstranten. Ze gingen zelfstandig naar buiten. Woordvoerder Eindhoven Students4Palestine Robin Kwakkernaat geeft aan dat daarmee de acties nog niet zijn afgelopen: “We zien dat er geen verandering komt in het statement van de TU/e, dus we herorganiseren onszelf en komen zeker terug.”

Design Academy

Waar de TU/e gisteren aangaf de banden met Israëlische universiteiten niet te willen verbreken of bevriezen, heeft de Eindhovense Design Academy wel een beleidswijziging aangekondigd. Zij schorten de banden op die ze hebben met Israëlische scholen, zo meldt het Eindhovens Dagblad.

Gesprek bestuur TU/e

Vroeg in de middag vond er een gesprek plaats tussen enkele demonstranten die op het TU/e-terrein kampeerden en het bestuur van de universiteit. Daar kwam volgens de demonstranten niet veel meer uit dan het statement dat het bestuur gisteren uitbracht.

Kwakkernaat: “Ze hebben wel aangegeven dat de samenwerkingen met Israëlische partijen over zulke brede kennis en informatie gaat, en dat er een ethische commissie is om te zorgen dat er wordt gescreend waar die kennis terecht komt. In feite zeggen ze dat ze om die reden geen banden gaan verbreken. Dat vinden we erg jammer om te horen, maar was te verwachten na het lezen van hun statement online. Het voelt als meten met twee maten omdat de banden met Russische partijen wel zijn verbroken.”

Bestuurswoordvoerder Ivo Jongsma van de TU/e laat in een reactie weten “dat het een respectvol gesprek was waarin over en weer de standpunten zijn toegelicht.”

Binnen in de zaal was het geluid duidelijk te horen, maar het debat ging gewoon door.

Geluidsoverlast demonstranten