Green Week wordt dit jaar groter, collaboratiever en technischer

Ook dit jaar zal de eerste week van juni in het teken staan van de Green Week, een duurzaamheidsinitiatief van GO Green Office. Met activiteiten zoals AI-duurzaamheidshackathon en fiets-repairworkshop is geprobeerd een programma samen te stellen dat de technische studenten aan zal spreken en waar ze direct iets aan hebben. “Het is ons doel om duurzaamheid in ons dagelijks leven te implementeren.”

foto Khanchit_Khirisutchalual / iStock

“Dit jaar lag de focus op meer faculteiten betrekken bij de Green Week”, zegt Hanna Brita Kähari, bachelorstudent Computer Science en Community Manager van GO Green Office. Vorig jaar was het programma wat algemener - er vonden niet veel technisch-georiënteerde evenementen plaats - terwijl dat juist hetgeen is waar de hele universiteit om draait. Dit jaar is daar meer aandacht voor. “Veel verschillende mensen doen mee dit jaar, van studenten Industrial Design tot Computer Science”, vervolgt ze.

Zo wordt er op vrijdag een duurzaamheidshackathon georganiseerd in samenwerking met Serpentine, een studententeam met focus op kunstmatige intelligentie. Tijdens de hackathon zullen studenten in teams werken aan het oplossen van een probleem op het gebied van data science en zal het winnende team een prijs van 300 euro in ontvangst nemen. Kähari: “Iedereen mag meedoen. De opdracht bestaat uit een beeldclassificatie-taak (hierbij worden neurale netwerken getraind om beelden in te delen in vooraf gedefinieerde klassen, red.) die geschikt is voor beginners en tegelijkertijd uitdagend genoeg is voor deelnemers met meer kennis en ervaring.”

Naast de hackathon staan er onder andere een lunchlezing van Team Energy op het programma, verschillende workshops zoals veganistisch koken, composteren of fietsen repareren, een lezing van de Triodos Bank over duurzaam bankieren, een documentaire, een filosofische discussie en een circulaire-meubelexpositie.

“Er is veel variatie. Ik denk dat iedereen wel iets kan vinden waarin hij of zij geïnteresseerd is”, aldus Kähari. Er zal veel te doen zijn op de hele campus, in verschillende gebouwen. “Niet alleen in Atlas. Het programma zal ook plaatsvinden in Neuron, Vertigo en de Zwarte Doos", somt ze op.

“Het wordt groter dan voorgaande edities en ook collaboratiever om een breder scala studenten te trekken”, vertelt Jia Ming Ong, student Electrical Engineering en Strategic Manager van GO Green Office.

Vinted

Dit jaar zal de CEO van Vinted en TU/e-alumnus Thomas Plantenga de Green Week openen met zijn keynote speech over duurzaamheid in de kledingindustrie. “Thomas zal de keynote online geven vanuit Litouwen, omdat het bedrijf daar gevestigd is”, vertelt Kähari. “Er zal ook een Q&A-sessie zijn, zodat studenten hem vragen kunnen stellen over zijn ervaring met Vinted en bij de TU/e.”

De initiatiefnemers probeerden iemand te vinden waar studenten echt naar zouden willen luisteren. “De studenten met wie ik heb gesproken zijn allemaal erg betrokken bij Vinted, ze gebruiken het dagelijks”, zegt ze. Volgens haar is het een goed voorbeeld van hoe recycling op een natuurlijke manier geïntegreerd kan worden in de dagelijkse praktijk. Het wordt op die manier iets normaals om te doen. “Binnen GO Green Office is het ons doel om duurzaamheid in ons dagelijks leven te implementeren.”

Mentaal welzijn

Na het succes van vorig jaar komen de organisators dit jaar opnieuw met een workshop over klimaatangst. “Deze is vooral bedoeld voor studenten die al langer betrokken zijn bij duurzaamheid en die zich een beetje angstig voelen over hoe ze dit grote probleem van klimaatverandering moeten aanpakken", legt ze uit.

“Deze workshop helpt je om er beter mee om te gaan en geeft je ook concrete actiepunten hoe je zelf iets kunt veranderen zonder dat het je te veel stress oplevert.” Mentaal welzijn is iets waar GO Green Office ook voor staat. “Dat gaat tenslotte hand in hand met duurzaamheid. En als je je veel zorgen maakt over klimaatverandering, dan is dat niet goed voor je gezondheid.”

Praktische benadering

Dit jaar is het programma meer gericht op praktische zaken zoals het kleding-repaircafé en de fiets-repairworkshop. “Deze helpen je de levensduur te verlengen van de voorwerpen die je bezit en dat is precies waar duurzaamheid over gaat”, zegt Kähari. Met deze meer praktische en technische benadering wilden de organisators ervoor zorgen dat het programma goed aan zou sluiten bij de interesses en behoeften van de studenten.

“We willen hen niet een hele week lesgeven over duurzaamheid. We proberen studenten gewoon te laten zien hoe duurzaamheid een natuurlijk onderdeel van hun leven kan worden en praktische handvatten te geven die ze meteen kunnen gebruiken.”

Hoewel de studenten de belangrijkste doelgroep zijn, kunnen medewerkers ook deelnemen aan alles wat er op de campus zal plaatsvinden en zullen er ook evenementen speciaal voor het personeel zijn, zoals de staff-only netwerklunch over duurzaamheid. Volgens de organisators is het programma laagdrempelig en geschikt voor iedereen. “Als je overweegt om mee te doen aan de Green Week, hoef je niet bang te zijn dat je misschien niet zo bekend bent met duurzaamheid. Voor de meeste evenementen heb je geen voorkennis nodig.”

Met de editie van dit jaar, die groter en collaboratiever is en waarbij veel meer partijen betrokken zijn, wordt de Green Week iets dat niet langer genegeerd kan worden, geloven de initiatiefnemers. Ong: “Je ziet hoe de duurzame mindset groeit en hoe de Green Week steeds bekender wordt binnen de TU/e.” Zijn ultieme droom is echter juist het tegenovergestelde. “Ik denk dat het doel is dat er geen Green Week is, omdat de implementatie dan zo vanzelfsprekend is geworden dat het niet meer nodig is."

De Green Week vindt plaats van maandag 3 juni tot en met vrijdag 7 juni. Je kunt je aanmelden voor de evenementen via dit online formulier. Ga voor meer informatie naar het Instagram-account van GO Green Office.