Duurzame inspiratie tijdens online Green Week

De nieuwste editie van de Green Week – die begint op 19 april – inspireert je om zelf je duurzame steentje bij te dragen én schetst het grotere perspectief van een circulaire economie. Amy Pelders van GO Green Office TU/e, een van de organiserende partijen, vertelt over het programma, dat volledig online zal plaatsvinden. Onderdelen zijn onder andere de documentaire over Greta Thunberg inclusief Q&A met de regisseur, een sessie met voormalig DSM-CEO Feike Sijbesma en een cook-along met de Vegan Student Association.

foto Romolo Tavani / Shutterstock

Na de vorige editie van de Green Week in oktober 2019, ging 2020 dankzij corona Green Week-loos voorbij. Helaas, maar het gaf de themaweek de gelegenheid om sterker terug te komen: behalve GO Green Office TU/e en Studium Generale, organiseert nu ook Technology for Global Development (TGD) mee.

Waar GO Green Office de focus legt op het duurzamer maken van de TU/e, stimuleert TGD in bredere zin de realisatie van de zeventien klimaatdoelen van de VN. Die twee perspectieven – wat kunnen we zelf en wat moet er gebeuren op grotere schaal? – zijn beide vertegenwoordigd in het programma van de Green Week 2021.

Alles online

De Green Week sluit aan bij het TU/e-lustrumjaar met de slogan Find the green hero in yourself, en voorziet graag in inspiratie om die groene held die in elk van ons schuilt ook daadwerkelijk te vinden.

Alle Green Week-onderdelen vinden vanwege de coronabeperkingen online plaats. “Iedereen is welkom om deel te nemen: studenten, medewerkers en externen”, benadrukt student Amy Pelders (20) van GO Green Office. “We vinden het belangrijk om zo veel mogelijk mensen te informeren en inspireren, daarom zijn ook alle activiteiten gratis.”

Tot Pelders’ spijt kan één gepland onderdeel helemaal geen doorgang vinden, ook niet online. “Dat is de feestelijke opening van de Green Room, op de begane grond van Atlas. Deze ruimte willen we gaan gebruiken voor evenementen en voor exposities van bijvoorbeeld Student Teams met een duurzame doelstelling. Zo krijgt duurzaamheid een vaste zichtbare plek op de campus.” Door coronagerelateerde factoren kan het bestelde interieur echter niet op tijd geleverd worden. De nieuwe (streef)datum voor de opening is 20 mei.

Purpose economy

De Green Week trapt op maandag 19 april af met een lunchlezing van Kaj Morel, lector bij het Expertisecentrum Sustainable Business van Avans, over de purpose economy, die uitgaat van true pricing, waarin behalve economische waarde ook wordt meegenomen wat een product onze leefwereld kost.

Op woensdag 21 en donderdag 22 april volgen lunchsessies met Feike Sijbesma (tot voor kort CEO van DSM) en Robert Metzke (hoofd duurzaamheid bij Philips). “Zij kunnen vertellen hoe bedrijven de theorie van Morel in praktijk brengen”, zegt Pelders, die uitkijkt naar de sessies. “De economie moet – samen met onze denkwijze en waarden – fundamenteel veranderen. Grote bedrijven als Philips kunnen daar structureel aan bijdragen.”

Green heroes

Het is overigens niet zo dat je eerst CEO moet worden van een multinational, voor je de wereld kunt veranderen. De Green Week laat ook met inspirerende voorbeelden zien hoe je bij jezelf kunt beginnen. Zo streamt Studium Generale op maandag 19 april de documentaire I Am Greta, over de jonge Zweedse activiste Greta Thunberg, gevolgd door een Q&A met regisseur Nathan Grossman.

Dat duurzaamheid niet ten koste hoeft te gaan van een hippe garderobe, vertelt influencer Diana op dinsdag 20 april. “Diana is een Nederlandse YouTuber die van fashion houdt, maar wel duurzaam wil leven. Ze geeft tips hoe je die twee dingen kunt combineren, door bijvoorbeeld vintage kleding te shoppen”, aldus Pelders.

Op dezelfde dag is er een sessie met de Amerikaanse activist en avonturier Rob Greenfield, die zichzelf eenvoudigweg omschrijft als ‘dude making a difference’. Hij vraagt op een opvallende manier aandacht voor duurzaamheidskwesties, bijvoorbeeld door op een fiets van bamboe door de VS te peddelen of door een maand lang het afval dat hij produceert op zijn lichaam mee te dragen.

Dat de inspirerende voorbeelden niet alleen in Zweden of Amerika te vinden zijn, maar ook gewoon op de campus, blijkt bij de panelgesprek op donderdag 22 april, met zes studententeams en TU/e-spin-offs met een duurzame doelstelling, te weten: CASA, CORE, Energy, Solar, SOLID en VIRTUe. Pelders: “Voor ons zijn deze studenten green heroes. We willen graag horen hoe ze te werk gaan.”

Activisten in de dop kunnen op die dag ten slotte ook meepraten in de sessie van University Rebellion, een groep studenten en universitair medewerkers die de Nederlandse universiteiten aansporen positie in te nemen in de klimaatcrisis.

Cook-along

Wie de inspiratie wil omzetten in daden, kan zich aanmelden voor de actieve onderdelen op de agenda van de Green Week. Zo vindt op woensdagavond een Vegan Cook-along plaats, verzorgd door de Eindhovense tak van de Vegan Student Association, een community met afdelingen in tien studentensteden.

Slotactiviteit van de Green Week, op vrijdag, is de online Clothing Swap, waarbij je kledingstukken kunt ruilen en zo een tweede leven gunt. “Het ruilen gebeurt online, alleen het inleveren en ophalen van de kleding gebeurt op de campus. We plannen dat zo, dat het veilig kan”, verzekert Pelders.

De aanmeldingen voor de activiteiten van de Green Week zijn geopend.