Upgrade voor Master Kick-off: geheel eigen programma

Voor nieuwe masterstudenten aan de TU/e start het academisch jaar met een vernieuwde Master Kick-Off. Volgende week krijgen de masters een driedaags programma dat volledig op hen is toegesneden: met nadruk op kennismaken, challenges oplossen en een uitgebreide company tour.

door
foto Niels de Jonge / Cursor-archief

Ook dit jaar vindt de Master Kick-Off plaats, maar in een vernieuwde vorm: na twee jaar krijgen masterstudenten weer een apart, meerdaags programma dat volledig op hen is gericht. In de afgelopen twee edities liep de Master Kick-Off gelijktijdig met de Intro voor bachelorstudenten. Uit de evaluaties bleek echter dat masterstudenten zich in die setting vaak wat verloren voelden en niet goed wisten wat hun plek was.

Elkaar leren kennen

Daarom zijn de programma’s losgetrokken. De Master Kick-Off wordt dit jaar georganiseerd van maandag tot en met woensdag ná de Introweek voor de nieuwe bachelorstudenten. “De eerste twee dagen zijn door ons georganiseerd, en op woensdag kunnen de studenten naar het Vibes-festival, omdat toegang onderdeel is van het ticket”, vertelt Anne Oor van de Centrale Introductie Commissie (CIC).

De CIC wil er dit jaar meer nadruk op leggen dat studenten elkaar leren kennen. Daarom begint het programma op maandagochtend met Mix & Mingle, een gezamenlijke sessie waarbij studenten aan de hand van verschillende activiteiten in contact komen met studiegenoten van dezelfde richting. TINT, de stichting die gericht is op welzijn en zingeving, hielp mee bij de organisatie hiervan.

“Schoolreisje” langs bedrijven

Na de kennismaking in de ochtend trekken de studenten ’s middags de regio in voor een uitgebreide Company Tour: 900 studenten bezoeken in totaal 34 bedrijven. “Vorig jaar hadden we ook al een company tour, maar dit jaar is die flink uitgebreid”, zegt Oor. Daarbij is extra gelet op aansluiting bij de verschillende studierichtingen, wat volgens haar veel maatwerk vroeg.

De TU/e zet acht bussen in om de studenten naar de verschillende bestemmingen te brengen. Omdat veel groepen meerdere bedrijven bezoeken, is dat logistiek gezien een hele operatie. Tegelijkertijd heeft het gezamenlijke reizen een bijkomend voordeel: het geeft de middag iets van een schoolreisje en maakt het makkelijker voor studenten om met elkaar in gesprek te raken, aldus de organisatoren.

De bedrijven hebben elk een eigen programma samengesteld, met veel variatie: van rondleidingen door cleanrooms en labs tot colleges en interactieve workshops. Ook de High Tech Campus doet mee, met vier thematracks – AI, Health, Sustainability en Semicon – waarin telkens meerdere bedrijven zijn vertegenwoordigd. Zo krijgen studenten een breed beeld van mogelijke vervolgstappen na hun master, maar ook van opties voor stages en afstudeerplekken. Tijdens de hele tour gaan begeleiders mee als eerste aanspreekpunt voor de studenten en om alles in goede banen te leiden.

Festival en shirts

Op dinsdagmiddag staat het jaarlijks terugkerend onderdeel van de Master Kick-Off op het programma: de Master Challenge. Daarbij werken studenten in groepjes aan multidisciplinaire uitdagingen die worden aangedragen door industriële partners en andere stakeholders in de regio. En op woensdag kunnen de masterstudenten naar het Vibes-festival waar ze kunnen ‘mingelen’ met eerstejaars bachelorstudenten, maar ook nieuwe studenten van Fontys, Summa College, de Rooi Pannen en SintLucas.

Deelnemers betalen 45 euro voor het driedaagse programma. Daarin zijn onder meer de lunch, twee diners en een kroegentocht inbegrepen. Voor wie het liever wat rustiger aan doet, is er een rustiger programma, het zogenoemde Tangent Track, in bioscoop- en evenementenlocatie LAB-1 met activiteiten zoals bordspellen.

Ook krijgen de masterstudenten dit jaar hun eigen T-shirts. Vorig jaar liepen sommigen nog zonder herkenbaar shirt rond, terwijl de bachelorstudenten er duidelijk bij hoorden. “Ik ben blij dat we ze dit jaar shirts kunnen aanbieden”, zegt Oor. Volgens haar voelt het programma dit keer een stuk completer: “Met meer nadruk op socializen, een uitgebreide company tour en een festival, sluit de Master Kick-Off veel beter aan bij de Intro-week van bachelors én bij de wensen van masterstudenten.”

Deel dit artikel