Fietsroute krijgt voetpad vanwege onveilige verkeerssituatie

De TU/e en gemeente Eindhoven gaan samenwerken om de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers tussen het Limbopad en de fietstunnel te verbeteren. Alumnus Rodrigo Cinelli Garrubbo had een melding gedaan na een incident begin mei. Aanvankelijk wijzen de instanties naar elkaar, maar na een schouw afgelopen dinsdag hebben ze besloten de handen ineen te slaan.

Het is 16 uur dinsdagmiddag als Rodrigo Cinelli Garrubbo, TU/e-terreinbeheerder Thijs Mooren en gemeentemedewerkers Sebastian Myszkiewicz en Tijn Loeffen samenkomen op het fietskruispunt voor de tunnel (zie afbeelding, gele cirkel). De heg geeft de scheiding aan tussen het terrein van de TU/e en dat van de gemeente. Het fietspad dat naar de tunnel leidt, maakt een kleine slinger naar rechts en gaat tegelijkertijd steil omlaag. Fietsers komend uit de tunnel passeren het fietspad vanuit de Dr. Dorgelolaan. Zij die van rechts komen moeten stoppen, maar doen dat niet altijd. Dat ziet ook het gezelschap nadat ze de situatie een paar minuten hebben geobserveerd.  

Fietsers en brommers bewegen zich – vaak met hoge snelheid – kriskras door elkaar heen. Er wordt geremd en gebeld. Voetgangers die het kruispunt naderen, kijken in de chaos om zich heen op zoek naar een mogelijkheid om over te steken. Het voetpad dat de tunnel verlaat buigt af naar rechts, richting Dr. Dorgelolaan. Voetgangers die op de campus moeten zijn, horen het voetpad te volgen en via de achterzijde van de bouwkundefaculteit (groene route) of via Kennispoort (blauwe route) het terrein op te wandelen.

Ziekenhuis

Niet logisch, vindt Rodrigo Cinelli Garrubbo, die al heel wat jaren via het Limbopad (dat loopt van Kennispoort naar Vertigo) en de fietstunnel zijn weg vindt naar de binnenstad of het zuiden van Eindhoven. En hij is niet de enige. “Mensen nemen de kortste route en in dit geval ook de mooiste”, aldus de alumnus. Sinds de Braziliaan in 2016 aan de TU/e ging studeren, heeft hij gehoord over meerdere (bijna-)ongelukken tussen fietsers en tussen fietsers en voetgangers. Het zicht in de tunnel is slecht en het snelheidsverschil groot. Twee collega’s zijn op het kruispunt voor de fietstunnel (gele cirkel) betrokken geweest bij een ongeval en opgenomen geweest in het ziekenhuis, vertelt hij.

Fietsers, brommers en voetgangers bewegen zich kriskras door elkaar heen

Dangerous bike intersection on TU/e campus

Fietsers, brommers en voetgangers bewegen zich kriskras door elkaar heen

Begin mei is voor hem de maat vol. “Ik wandelde langs het fietspad richting de tunnel toen ik door een fietser werd 'gekrast'.” Bewust denkt Cinelli Garrubbo, want er was weinig verkeer en de fietser hoefde niet uit te wijken. “Als er een voetpad was geweest, had ik daar gelopen en was er niets aan de hand geweest.” Meteen na dit incident doet hij melding van zijn bevindingen bij de gemeente en de TU/e. Hij vindt het essentieel dat de route vanuit de fietstunnel wordt voorzien van een voetpad tussen het Limbopad en de tunnel (rode route). Ook wil hij betere signalering – of een herontwerp – op het kruispunt tussen de fietspaden net voor de tunnel (gele cirkel).

Na de melding wijzen de instanties aanvankelijk naar elkaar. De gemeente vindt de situatie een verantwoordelijkheid van de universiteit, omdat het haar terrein is. En de universiteit beweert het tegenovergestelde, omdat het fietspad van de gemeente is. Uiteindelijk komen ze tot de slotsom dat ze beiden gelijk hebben en besluiten ze samen te komen voor een schouw.

De situatie is al snel duidelijk en iedereen erkent dat er iets moet gebeuren. Sterker nog, er gebeurt al iets. De gemeente heeft eerder zo’n 24 fietsknelpunten in beeld gebracht en werkt aan een aanpassing van het fietskruispunt, weten Tijn Loeffen en Sebastian Myszkiewicz. Maar in het schetsontwerp is geen voetpad opgenomen. “Het is beter om werk met werk te combineren”, aldus Loeffen.

Vlotte samenwerking

Daarom gaat het tweetal deze week nog om de tafel zitten met hun collega’s om te praten over een aanpassing van het schetsontwerp. Zo gezegd, zo gedaan. Of toch niet? Terreinbeheerder Mooren denkt terug aan een deel voetpad dat ter hoogte van Nexus moest worden aangelegd. “Dat heeft jaren geduurd voordat het zover was. En al die tijd liepen voetgangers over het fietspad.”

Volgens Myszkiewicz hangt realisatie van dergelijke aanpassingen nauw samen met een vlotte samenwerking. “Die heb je”, zegt Mooren. “De universiteit is bereid om mee te denken.” Wanneer het dan wel zover is? Dat kunnen Myszkiewicz en Loeffen nog niet zeggen. Daar denkt het tweetal deze week nog duidelijkheid over te krijgen.

Deel dit artikel