ID- én ESoE-alumnus wint landelijke Onderwijstalentprijs

Almunus Yorn Thijssen combineerde zijn master Industrial Design met een docentenopleiding bij Eindhoven School of Education. Als eindproject creëerde hij ‘Behind the Feed’: een educatief spel om de algoritmische geletterdheid bij twaalf- tot zestienjarigen te verbeteren. Met succes, want hij won er de landelijke Onderwijstalentprijs mee.

door
foto Yorn Thijssen

Tijdens zijn bachelor Industrial Design (ID) ontdekte alumnus Yorn Thijssen al zijn passie voor lesgeven. “Ik merkte in die opleiding dat ik heel enthousiast werd en energie kreeg van het delen van mijn kennis. Bijvoorbeeld tijdens het presenteren van prototypes die ik maakte. Toen ontstond de gedachte: misschien zou ik de lerarenopleiding wel interessant vinden”, vertelt hij. 

Eenmaal begonnen aan zijn master, schreef hij zich in voor de docentenopleiding van Eindhoven School of Education (ESoE). “De meesten doen dit jaar ná hun master, maar ik koos ervoor dit jaar tussen het eerste en het tweede jaar van mijn master te plakken.” Als afstudeerproject combineerde hij zijn twee studies en ontwikkelde een educatief spel om de algoritmische geletterdheid bij twaalf tot zestienjarigen te verbeteren. 

Algoritmische geletterdheid 

Volgens Thijssen bestaat algoritmische geletterdheid uit vier aspecten. Het bewustzijn dat er online algoritmes zijn. Kennis over hoe deze algoritmes werken. Een kritischehouding tegenover wat die algoritmes van je willen en hoe ze je kunnen beïnvloeden. En de vaardigheden om om te gaan met of zelfs invloed uit te oefenen op algoritmes.

Ik vind het belangrijk dat die groep begrijpt dat er algoritmes op de achtergrond spelen die je kunnen beïnvloeden

Yorn Thijssen
ID- en ESoE-alumnus & winnaar Onderwijstalentprijs

“Ik heb me specifiek gericht op algoritmes in sociale media voor de doelgroep twaalf tot zestienjarigen”, vertelt hij. “Ik vind het belangrijk dat die groep begrijpt dat er algoritmes op de achtergrond spelen die op een bepaalde manier jouw denken, gemoedstoestand en kennis allemaal kunnen beïnvloeden.” Volgens Thijssen heeft hij tijdens zijn stages in het onderwijs met eigen ogen gezien dat dat bewustzijn er vaak nog niet is. 

Behind the Feed

En daarom maakte hij Behind the Feed. “Deze lessenserie combineert lesmateriaal, klassikale discussie en drie interactieve spellen die onderling met elkaar verbonden zijn”, aldus Thijssen. 

In het eerst spel, Enter the Bubble, leren leerlingen wat een zogenaamde filterbubbel is. “Een filterbubbel is de selectie content die een sociaal medium voor jou ‘filtert’ op jouw persoonlijke interesses”, legt Thijssen uit. “Deze maakt het medium op basis van jouw eigen handelingen: wat je liket, wat je wegscrollt en wat je opslaat bijvoorbeeld.” In het spel worden leerlingen uitgedaagd om zelf in een bepaalde filterbubbel te komen, bijvoorbeeld die van een autoliefhebber. Via een app krijgen ze video’s te zien die ze dan moeten liken of wegscrollen wanneer ze wel of niet bij deze bubbel passen. 

In het tweede spel, Raad de Data & Video, zijn de rollen omgedraaid. Hier zijn leerlingen niet meer de gebruikers, maar het algoritme zelf. Ze krijgen de filterbubbel van een gebruiker te zien, en moeten op basis daarvan persoonsgegeven van deze persoon raden. “Bijvoorbeeld als een gebruiker veel video’s te zien krijgt over voetbal, de eredivisie en over Ajax. Dan weet je: deze persoon houdt van voetbal, komt waarschijnlijk uit Nederland en is mogelijk Ajax-fan. Dat zijn al drie dingen.” Als ze genoeg persoonsgegevens hebben geraden moeten ze als algoritme zelf video’s kiezen die deze persoon waarschijnlijk leuk gaat vinden.

In het laatste spel, Social Media Battle, komt alle geleerde kennis uit de voorgaande spellen samen. “Je speelt in twee duo’s. Het ene duo speelt het mediabedrijf dat data probeert te verzamelen van gebruikers, en het andere duo speelt als kritische gebruiker die zijn eigen feed probeert te beheren.”

Onderwijstalentprijs

Thijssens begeleiders waren zo enthousiast over zijn werk, dat ze Behind the Feed instuurden voor de landelijke Onderwijstalentprijs. “Het onderwerp van het spel voldoet aan een actuele en urgente behoefte”, stelt Elisa Quant, zijn begeleider vanuit ESoE. Ook prijst ze hoe het spel tot stand is gekomen in co-creatie met de gebruikers, het gebruik van technologie in het onderwijs en het spelelement. 

Ik zou eerst graag als ontwerper aan de slag willen in het bedrijfsleven en daarna die praktijkervaring meenemen voor de klas

Yorn Thijssen
ID- en ESoE-alumnus & winnaar Onderwijstalentprijs

Maandag werd bekend dat de jury van alle inzendingen Behind the Feed koos als grote winnaar in de categorie voortgezet onderwijs. “Het is de derde keer in pakweg vijftien jaar dat een student van de TU Eindhoven deze landelijke prijs als Nationaal Onderwijstalent wint”, aldus Quant. 

Zelf kan Thijssen nog niet helemaal geloven dat hij heeft gewonnen. “De uitreiking was maandag en een dag later vloog ik met mijn vriendin naar Portugal voor onze vakantie. Nu pas volgen alle berichtjes, netwerkverzoeken en interviews. Hierdoor begint het langzaam in te dalen”, zegt hij lachend.

Volgende stap

Met zijn ESoE-diploma is Thijssen nu bevoegd om alle jaren op de middelbare school les te geven. Toch wil hij eerst nog meer praktijkervaring opdoen voordat hij voor de klas gaat staan. “Voor mij is lesgeven een lange termijnvisie. Ik zou eerst graag als ontwerper aan de slag willen in het bedrijfsleven en daarna die praktijkervaring meenemen voor de klas.”

Het allermooiste zou volgens hem zijn als hij zijn kennis van beide opleidingen kan combineren bij een bedrijf dat innovatieve ontwerpen maakt voor educatieve doeleinden. “Ik heb tijdens de prijsuitreiking meteen mijn kans gepakt en op het podium gezegd dat scholen of bedrijven bij interesse in Behind the Feed contact op moeten nemen. Wie weet wat daar nog uitkomt.”

Deel dit artikel