Het ontwerp van Lina.

TU/ecomotive bouwt vierpersoons stadsauto Lina op duurzame basis

Na een tussenjaar heeft team TU/ecomotive, dat meedoet aan de Shell Eco-marathon, het concept van zijn nieuwe voertuig getoond. Lina, zoals de stadsauto zal heten, is een vierpersoons voertuig dat zo duurzaam mogelijk wordt gebouwd.

Lina kent een behoorlijk aantal primeurs voor TU/ecomotive. Voorop staat dat het geraamte van de auto voor het eerst niet uit een stalen buizenframe bestaat, maar wordt vervaardigd met gebruik van biologisch afbreekbare vezels, afkomstig van vlasplanten.

Daarnaast kiest het team voor het eerst voor een vierpersoons voertuig. Tenslotte zal ook de aandrijving worden verplaatst van de achter- naar de voorkant, om extra zitruimte te creëren, zo onthulde TU/ecomotive woensdagavond tijdens de designpresentatie in een goedgevulde Blauwe Zaal.

Waar Nova al de eerste stappen zette op het pad van duurzame productie, door het verwisselbare exterieur te produceren van biocomposieten, denkt het team met Lina nog verder te kunnen gaan: “We hebben een jaar lang met 22 mensen gewerkt om de volgende stap richting duurzame mobiliteit te maken”, vertelt teammanager Quinten Oostvogel.

Volgens het team zijn de vlasvezels stukken duurzamer dan het, tegenwoordig veel gebruikte, koolstofvezel. “Vlas kunnen we gewoon zelf in Nederland verbouwen”, vertelt pr-manager Noud van de Gevel. “Net als andere planten neemt vlas CO2 op, dus in feite zijn we al CO2 aan het reduceren, terwijl we nog niet eens iets hebben geproduceerd. Het neigt naar de structuur van koolstofvezel en is voor negentig procent biologisch.”

Technical accountmanager Simon van Vliet licht uitgebreid de structuur van de auto toe en hoe daarbij duurzame materialen zijn gebruikt. Net als bijvoorbeeld University Racing Eindhoven en Solar Team Eindhoven maakt het team voor de degelijkheid van de wagen gebruik van een sandwichstructuur. “De ruggengraat van deze auto is gemaakt van biocomposiet van vlas. In combinatie met bioplastic in honingraatstructuur vormt dit de basis van onze auto”, zegt Van Vliet.

Lina heeft ruimte voor vier volwassenen plus bagage

Ook de modulaire accupakketten keren terug in Lina en zouden in theorie een maximale actieradius van ongeveer 150 kilometer moeten opleveren. Volgens Van Vliet zijn de rijeigenschappen van Lina, met 8 kW vermogen en maximaal 85 Nm koppel op 300 kilogram aan wagengewicht, ‘best sportief’ te noemen.

Daarnaast waren de veranderlijke rijeigenschappen bij een groot aantal passagiers een uitdaging voor het team. “Er kunnen vier volwassen mensen in met wat bagage. Dat betekent dat er weleens 300 kilogram bij kan komen en dat heeft grote gevolgen voor de rijeigenschappen. Onze oplossing is een multilink-ophanging met een luchtveer die van binnenuit te verstellen is, zodat je altijd veilig en comfortabel over de weg kan.”

De bouw moet overigens nog voor het grootste gedeelte plaatsvinden. “De subsystemen zijn al binnen en worden bij het EPC en bij partners geassembleerd. Daarnaast liggen de panelen klaar, het persen daarvan gebeurt binnenkort bij een partner”, legt Oostvogel uit. De Shell Eco-marathon vindt dit jaar een maand eerder plaats: in mei in plaats van juni. Dat verhoogt de tijdsdruk enigszins voor het team. “We gaan daar zeker weer aan meedoen, maar we komen er niet om te winnen”, zegt Oostvogel.

Het is de bedoeling dat de wagen een geldig kenteken krijgt, zoals het tweede voertuig van TU/ecomotive, Isa, ooit tijdelijk had. Wanneer dat precies gaat gebeuren, weet Oostvogel niet. “We hopen natuurlijk voor de Eco-marathon, maar dat hangt er echt vanaf hoe het allemaal loopt.”