door

Door rood en toch geslaagd?

19/10/2021

Toen het Bachelor College in september 2012 werd ingevoerd aan de TU/e, was daar een duidelijke reden voor. De studentenaantallen liepen sterk terug en daarom was een grote verandering noodzakelijk. Het Bachelor College werd opgezet als een soort rijopleiding.

Voor ieder rijbewijs moet je een theorie-examen doen. De accenten kunnen per voertuigtype anders zijn, maar er is veel overlap. Tijdens het theoriegedeelte beginnen ook de praktijklessen, zodat je de theorie ook al in de praktijk tegenkomt. Je leert remmen, koppelen, gas geven, sturen en dat allemaal terwijl je het overige verkeer in de gaten houdt. Met je theoriecertificaat op zak, doe je aan het einde van je praktijklessen examen. Een soort afstuderen zeg maar.

Het Bachelor College werkt ook zo. Je begint met de basisvakken met wat nuanceverschillen tussen de opleidingen. Gelijktijdig gaat ook je major van start, zodat je bekend raakt met jouw vakgebied en uiteindelijk ga je afstuderen in een specialistisch topic.

Nu moet het Bachelor College volledig op de schop (herzieningsplan alleen toegankelijk via intranet, red.) en het is mij niet helemaal duidelijk waarom. Ik heb in ieder geval nog geen antwoord op de vraag: ‘Welk fundamenteel probleem wordt er nu eigenlijk opgelost?’.

Het huidige herzieningsvoorstel krijgt veel weerstand. De Gemeenschappelijke Opleidingscommissie (GOC) heeft er een negatief advies op afgegeven en ook de universiteitsraad is niet helemaal overtuigd. In analogie met het rijbewijs zijn nu de volgende drie zaken voorgesteld:

  • De theorie wordt volledig naar voren gehaald en door iedereen tegelijk gedaan, onafhankelijk van het gekozen voertuig (lees: alle basisvakken moeten in het eerste semester en zijn voor alle studenten gelijk). Als motorrijder zul je dus moeten leren dat de maximale breedte van een vrachtwagencombinatie 2,55 meter is, tenzij het een koelwagen is, dan is het 2,60 meter, mits de wanden 4,5 cm dik zijn. Daarnaast moet er voor elk onderdeel van de theorie (remmen, sturen, gas geven) een certificaat komen die je allemaal moet halen.
  • De praktijklessen voor het door jou gekozen voertuig beginnen pas na de theorie (lees: de major begint in het tweede semester). Als je gekozen hebt voor motorrijlessen moet je dus zes maanden wachten voordat je voor het eerst op de motor zit. Als dan blijkt dat dat toch niet bevalt ben je te laat voor de februari-regeling van DUO en wordt overstappen lastig.
  • Tijdens de theorielessen word je, samen met andere studenten, in een willekeurig voertuig (en zonder rij-instructeur) in het centrum van een drukke stad losgelaten met de opdracht om zonder slachtoffers te maken de stad uit te rijden (challenge-based learning heet dat). Het is maar te hopen dat deze voertuigen zelfrijdend zijn, anders voorzie ik toch de nodige slachtoffers.

Ik was geen perfecte bestuurder volgens mijn rij-instructeurs en examinatoren. Na mijn motorrij-examen kreeg ik te horen: ‘Je bent geslaagd, maar de volgende keer niet meer door rood rijden’. Het herontwerp van het Bachelor College heeft nu zowel een rood licht (van de GOC) als een oranje licht (van de U-raad) gehad. Ik hoop dat de bestuurders even stoppen, goed letten op het overige verkeer en wachten op groen licht voor ze verder gaan.

Deel dit artikel