De 8 gekste persberichten, editie #3

11/03/2022

Zitten we er weer klaar voor? De 8 gekste persberichten maken hun opwachting weer. Ik heb even getwijfeld: is dit wel het moment? De wereld staat in brand en ik heb wel ergere dingen om me druk over te maken dan misplaatste persberichten. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om zelfs in moeilijke tijden jezelf even wat ontspanning en een glimlach te gunnen. Dus we gaan weer los met hete hemdjes, het belang van nuchtere baby’s en een uiterst verrassende ANWB-verkiezing.

Nummer 8:

Asperges op de Velden: reserveer nu je tafel

Dit is een golden oldie die me overal achtervolgt. Waar ik ook werk, ieder jaar krijg ik dit weer binnen. Het maakt niet uit wie je bent of wat je wilt, asperges kunnen overal in, moet de gedachte van deze toko zijn.

Nummer 7:

Het grootste LED-scherm van Europa in Leidschendam

Onze studenten hebben niet per se iets met LED-schermen, noch met Leidschendam. De relevantie is dan ook ver te zoeken. Het gevaarte van 650 vierkante meter moet de zichtbaarheid van winkelcentrum The Wall vergroten. Da's helaas net te klein om vanuit Eindhoven te kunnen zien, maar gelukkig hebben we hier op de campus het - iets kleinere, maar toch niet te missen - LED-scherm in de Markthal, dat lange tijd defect was, maar nu weer werkt. Je leest er onder andere het laatste nieuws van Cursor op.

Nummer 6:

Top Sales & Customer Service Awards

Een Hollywood-achtige foto staart me aan, boven een persbericht over de prijzen voor de beste sales- en klantenservicemedewerkers. Als er nou iets is waarbij ik niet denk aan prijswaardige ervaringen, zijn het wel de momenten dat ik met een klantenservice of telefonisch verkoper gebeld heb. Met stip op nummer 1: de telefonie- en internetboeren. Een paar maanden geleden had ik zo’n jongeman aan de telefoon. Hij vertelde me dat ik echt moest overstappen op hun glasvezel, omdat ik anders zou achterlopen bij mijn buren die veel sneller kunnen streamen. Dat zou ik toch niet willen? Mijn buren zijn ver boven de zeventig vriend, maak je geen zorgen. De creativiteitsprijs moet sowieso daarheen.

Nummer 5:

Slaapkamer te koop

In de categorie bizar: 'mevrouw Depinois wenst haar prachtige De Coeneslaapkamer van circa 1920 te verkopen.' Een dubbel bed, nachttafel, stoel en commode. Er zijn toonzaalfoto’s toegevoegd (ja ja, we hebben hier met Vlamingen te maken). De doelgroep staat gelukkig wel bovenaan het bericht gespecificeerd om vergissingen te voorkomen: “Aan Vrienden en Documentalisten van het 'De Coenemeubeldesign Kortrijk 1900-1975”. Bijna goed.

Nummer 4:

iQmax 2 in 1 Graphene Heated Vest-Heating Element and Graphene Combination

Ja, het is ook niet mijn kop. Na drie keer lezen had ik nog geen idee wat ik te zien zou krijgen op de foto die Outlook voor mijn veiligheid had geblokkeerd. De nieuwsgierigheid wint en ik zoek het uit: het blijkt een zwart hemd met verwarmingselementen. Victoria en Crystal uit Taiwan zijn op zoek naar distributeurs voor deze kekke hemdjes met maximum IQ, wat dat in deze context ook moge betekenen. Iemand nog een bijbaan?

Nummer 3:

Dry January van IkPas en de Nuchtere Baby van IkPas

Ik moest even gniffelen: er zijn vast zat (ha-ha!) studenten die hier wel baat bij kunnen hebben, een maand niet zuipen. Dus okay, wellicht is de doelgroep wel goed gekozen. Maar de framing ‘meld je nu aan voor een alcoholpauze’ en ‘krijg een betere huid’ gaat de doelgroep niet echt motiveren, gok ik. Vooruit, misschien dit wel: “We slapen eindelijk weer samen, omdat het snurken beduidend minder is”, liet een blije deelnemer weten. Kan toch tellen als je nu alleen bent en na zo’n pauze eindelijk een knappe mededeelnemer in bed treft.

Enkele weken later volgt de volgende mail over alcoholgebruik onder zwangeren en het belang van een nuchtere baby. Zie je, die eerdere quote van eindelijk weer samen slapen is uitgekomen, en zo’n alcoholpauze blijkt dus een slecht voorbehoedsmiddel. What would be next? In ieder geval een zelfhulpnieuwsbrief genaamd ‘Mijn Nuchtere Baby’.

Nummer 2:

Populariteit van zomerbollen neemt toe

Mijn eerste associatie? Kalende mannen in de zon met een biertje. Fout. Het gaat om bloembollen die in de zomer tot bloei komen en waar vooral gemeentes erg van gecharmeerd zijn. 'Met hun grote hoeveelheden nectar en stuifmeel sluiten deze aan bij de ambities van gemeenten en groenvoorzieners om de biodiversiteit in de stedelijke omgeving te verhogen.' Waar ik helemaal van ging steigeren is dat de afzender, iBulb (zoiets de iPhone onder de bloembollen?) erbij vermeldt wanneer het een geschikt moment is om het persbericht te plaatsen: 'Het persbericht is geschikt voor publicatie in de periode van februari t/m mei.' Dat maak ik altijd nog zelf wel uit ja. Ik vind het vooral erg geschikt voor deze column.

Gedeelde nummer 1:

GfK presenteert de E-bike monitor 2021

De GfK E-bike monitor komt mijn digitale brievenbus binnengezeild. Echt, is hier ook al een monitor van? Lord have mercy. De motieven om een E-bike te gebruiken staan in dit rapport. Tromgeroffel: woon-werkverkeer als aankoopdoel blijkt tegenwoordig vaker voor te komen. Mensen blijken vervolgens dat dan ook nog in de praktijk te brengen. Je verwacht het niet.

ZooParc en Dierenrijk winnen ‘Leukste-uitje-verkiezing’

In de categorie kneuterigheid: deze ANWB-verkiezing voor het leukste uitje van Nederland. ZooParc en Dierenrijk winnen, net als vorig jaar. Je moet ook niets te spannends verwachten van de ANWB. We gooien de relevantie dan maar op de locatie van Dierenrijk, die is op fietsafstand van de TU/e. Goh, wie zouden er volgend jaar winnen?