De 8 gekste persberichten, editie #4

13/07/2022

Daar zijn we weer, net voor de zomer wil ik graag even jullie mondhoeken uitrekken. En daar heb ik weer genoeg ongepaste zaken voor ontvangen van alle PR- en marketingafdelingen in binnen- en buitenland, waarvoor dank! Van abseilen boven de yoghurt tot vliegende kaneelbroodjes en van de lange arm van Erdogan tot het zaad van de duivel. Pak een koffietje en ga er even lekker voor zitten.

#1 Het zaad van Satan

Hier is al redelijk veel om te doen geweest. Ik was niet de enige die deze titel opviel. Waar ik aan een soort Karbaat 2.0 dacht, bleek het te gaan om een musical van Auletes, het harmonieorkest van studentenmuziekvereniging Quadrivium. Je snapt dat dit direct in mijn verzamelmapje ging van vreemde persberichten, ook al was er deze keer wél een link met de TU/e! Voor wie nieuwsgierig is: helaas is de musical al voorbij, maar een kleine samenvatting vanuit Cursor: “Het speelt in de Middeleeuwen en draait om een vrouw, Elisabeth, die zwanger wordt terwijl haar man weg is. Haar dorpsgenoten concluderen dat ze een heks is en dat ze het kind van de duivel draagt – ze zou dus zwanger zijn geworden van het zaad van Satan.”

#2 Ophangbrug

De lange arm van Erdogan reikt ook tot aan Cursor. Een bruggetje naar het persbericht uit het nabije oosten: ‘De langste ophangbrug van de wereld ‘1915Çanakkale’ opent 18 maanden vroeger dan gepland.” Tja, bouwwerkzaamheden die EERDER worden opgeleverd dan de gepland, daar zou ik ook de krant voor mailen. Misschien niet in hoofdletters though, zoals het origineel was. De vertaling van het bericht laat ook wat te wensen over: ik vermoed dat men een ophaalbrug bedoelt, of een hangbrug? Een ophaalbrug van ruim 4,5 kilometer lijkt me wel wat ambitieus.

#3 Vliegend schip

“The first electric flying ferry will make Stockholm’s waterborne public transport faster than cars and subway” zorgt ervoor dat ik een soort moederschip voor me zie met Aliens op weg naar kaneelbroodjes bij de Ikea. Na het doorklikken kan ik je vertellen dat het een soort miniversie is van de boot naar Engeland met plek voor 30 passagiers. Vliegen doet ie overigens ook niet, het lijkt meer op wat Jezus gedaan zou hebben. Ze claimen ook dat dit nieuwe model minder zeeziek maakt door de ‘smooth experience’. Dat is dan weer fijn voor als je kaneelbroodjes meeneemt.

#4 De geur van ellende

Nog meer rampen. De inbox stroomt vol met ellende. Vrijdag 22 april vindt het congres ‘Bloed, kruit en tranen, betekenis en herdenking van het Rampjaar 1672’ plaats. Het belooft een vernieuwend congres te worden, dat originele onderzoeksperspectieven presenteert en de zintuigen actief prikkelt. Zo zal onder andere ‘de geur van 1672’ worden onthuld. In opdracht van het KNHG brachten cultuurhistorici Inger Leemans en Caro Verbeek, samen met geurexpert Jorg Hempenius, het geurlandschap van het Rampjaar in kaart. Daarin wisselden extreme stanken en zoete, hoopgevende aroma’s elkaar af.” Ik weet niet zeker of ik dit wil ruiken. Liever de geur van kaneelbroodjes.

#5 De humortest

Recruiters blijken uit te blinken door een gebrek aan humor, zo kopt dit persbericht. Wellicht dat onze (bijna) afgestudeerden dat wel kunnen onderschrijven, gezien de recruiters die hen ongetwijfeld veel contacteren. De afzender, MatchQ, heeft ook een humorindex toegevoegd per beroepsgroep: recruitment is het ergst, gevolgd door overheidspersoneel. Hoe is het met de humor onder TU/e-medewerkers? We zijn immers semi-ambtenaren.

#6 Gemist telefoontje

Dear mister Cursor. Are you horny? I know I am. You missed my call. Horny Shriya called you 2 times already. She is online. Click below to chat with her. She is very horny now.

Ik kan me nog net inhouden te klikken. Wat een hoogtepunt op de vrijdagmiddag.

#7 Rust in de tent, camper, pardon

En weer een Duits persbericht. Hoofdpersoon van de mailing? Een directeur van een klant van het bedrijf. Hij stoorde zich aan voelbare en hoorbare vibraties van ingebouwde compressoren in zijn camper en heeft daar ook een oplossing voor: rubber-metaal-isolatoren. Het persbericht is ook weer typisch Duits: veel te lang en zonder enige leesbaarheid. De laatste zin zorgt er in ieder geval voor dat je weer rustig kunt slapen: “Voor een gelijkmatige verdeling van de belasting is nu elk van de 7,3 kg wegende compressoren op alle vier de bevestigingspunten uitgerust met de Bubble Mounts van ACE. Ongewenste trillingen zijn daarmee nu verleden tijd.” Kan Peter van D. ook weer zonder vibraties op vakantie. Wie schön. Op de foto de bescheiden camper in kwestie.

#8 40 jaar yoghurt

De Zuivelhoeve bestaat 40 jaar. In Twekkelo (dat moest ik ook opzoeken, maar ik gokte ergens bij Hengelo, Almelo en alle andere ‘lo’s’ met bijpassend oost-accent), had 24 juni niet één maar wel twee feestjes. Dat haalt natuurlijk de (universiteits-)krant. 40-jarig jubileum en een nieuwe yoghurtschuur, het kan niet op daar in Twente. Om onduidelijke redenen werd er geabseild op het feestje, iets dat ik ook meestal doe als ik echt los wil gaan.

Dat was het weer voor deze keer. Ik wens je een rustige zomer en zie je graag in het najaar weer met een volle inbox. Met dank aan alle Cursor-collega’s die ook steeds hebben opgelet op aparte persberichten. En natuurlijk aan alle organisaties en bedrijven die hun doelgroep niet segmenteren, zonder jullie had ik dit stuk niet kunnen maken.