Doet grootte er toch toe?

14/03/2023

Vorige week stond het er plotsklaps: het knalrode TU/e-logo op het veld tussen het Auditorium en Vertigo. Wie af en toe de campussen van andere Nederlandse universiteiten bezoekt zal wellicht wat teleurgesteld hebben gereageerd. De kapitalen T en U, daarna de welbekende slash, die gevolgd wordt door een onderkast e. Daar moeten we het mee doen, terwijl andere instellingen er niet voor schromen om hun namen volledig in kunststof letters weer te geven voor de buitenwacht. Doet grootte er dan toch toe?

Oké, zult u zeggen, is dit nu een onderwerp waar jij als hoofdredacteur van Cursor je zo druk om wilt maken? Ik begrijp dat er belangrijkere issues bestaan waar onze universiteit mee worstelt, oplossingen voor zoekt, of succes mee heeft, maar dit logo springt wel heel erg in het oog voor iedereen die onze campus op komt lopen vanaf het station. Vooral door die knalrode kleurstelling. Je mag het gerust het nieuwe talking piece op de campus noemen, want mensen zullen zich er een mening over vormen en het gaan bespreken met elkaar. Daarnaast heb ik er een extra band mee, omdat ik er eind januari voor Cursor een stuk over heb geschreven. Een artikel dat ook goed werd gelezen.

De vraag die bij mij opkomt, is of ook wij niet hadden moeten kiezen voor:

TECHNISCHE UNIVERSITEIT EINDHOVEN

Of:

EINDHOVEN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY

Kijk bijvoorbeeld hieronder maar eens hoe handig onze zusterinstelling in Enschede die letters inzet bij hun wilde wervingscampagnes. Plek zat op en tussen al die frisse kapitalen voor hun slimme en hoogopgeleide meiden en jongens. Die horizontale letterlawine laat er geen misverstand over bestaan waar die zich precies bevindt.

Als die daar in Twente ooit al een Calimerocomplex hadden, hebben ze dat met deze lettermegalomanie definitief de kop ingedrukt. En ze zijn zeker niet de enige universiteit die op deze manier allerlei onverwerkte frustraties - vanwege een te lage inschaling in een of andere ranking, of het steeds maar mislopen van een Nobelprijs voor een van hun getalenteerde wetenschappers - in wit perspex hebben verwerkt.

Maar bekijken we het eens van de andere kant. Maken wij hier in Eindhoven juist niet een heel krachtig statement door alleen het logo in zijn meest pure vorm te gebruiken. Zo staat het namelijk ook al jaren als een lichtend en lonkend baken op het dak van Vertigo. Laat de leergierige en in exacte wetenschappen geïnteresseerde kinderen tot ons komen. Die hebben aan een half woord en een kernachtig logo genoeg.

Dus wellicht is dit nu juist het bewijs dat wij de laatste Calimero-veren van ons hebben afgeschud en realiseren we ons dat we dat dus niet meer nodig hebben: metershoge letters die voor de buitenwacht moeten bewijzen dat we er echt wel toe doen qua onderwijs en wetenschap. Daarbij lijkt me ons logo ook aanzienlijk goedkoper - de vervaardiging bij een metaalbedrijf in Nuenen en het plaatsen ervan kostte bij elkaar 13.000 euro - dan die enorme letterbrij die op veel andere campussen is neergepoot.