Eregalerij die er mag zijn

08/11/2018

De TU/e heeft een digitale prijzenkast gelanceerd: Grants & Awards. Het zou eens tijd worden om die Eindhovense bescheidenheid af te schudden. Maar wie schetst mijn verbazing bij het lezen van de toelichting: een en al excuses betreffende het waarom. We moeten wel, want anders missen we poen en talent. Ophouden met dat gekruip, die site had er al lang moeten zijn.

De Eindhovense nuchterheid heeft zo’n prijzenkast nog tamelijk lang op zolder weten te houden, maar nu staat die dan eindelijk te fonkelen en te schitteren op onze site. In de bijgevoegde verklaring staat het volgende: ‘In de zoektocht naar talent en het vinden van (nieuwe) financieringen, wordt het voor een universiteit steeds belangrijker om zich te onderscheiden van concurrerende universiteiten. Anno 2018 tellen rankings, prijzen en grants meer en meer. Natuurlijk kunnen we daar als primaire reactie onze Nederlandse of Eindhovense bescheidenheid op loslaten of er onze kritische wetenschappelijke noten over kraken. Maar als we mee willen draaien in het internationale veld, horen openlijke erkenning en trots erbij. Speaking out loud.’

Je leest het: we wilden er eigenlijk niet aan, maar de omstandigheden dwingen ons er min of meer toe om deze en gene wetenschapper eens publiekelijk een veer in de billen te steken. Verderop in het stuk staat nog iets over het laten varen van onze schroom en dat het ons niet in de genen zit. De kast mag ook gezien worden als een mooi boeketje bloemen dat de wetenschappelijke talentjes uit het buitenland als hongerige bijtjes naar ons toe zal trekken.

Houd toch op met al die verknipte excuses, zo’n site had er al lang moeten zijn en de rector moet elke keer met vlaai van Houwens - hier kun je doorklikken naar de site, Frank - langs bij de bekroonde, gelauwerde of door NWO of de EU uitverkorene. Want je wil niet weten wat voor een pens werk er verzet moet worden voordat je je een plaatsje in dit kastje weet te verwerven. Dat mag zonder allerlei in de haast bedachte redenen en het goed gevulde meubelstuk hoeft ook niet meteen de roem en heerlijkheid van onze universiteit over de hele wereld te verstrooien. Zie het gewoon als pure erkenning voor het harde werk dat hier op alle niveaus wordt verzet. Dat is reden genoeg, lijkt me.

PS: Cursor is ook al enige tijd bezig met het digitaal monteren van zo’n prijzenkast en ik ga nu eisen dat daar slingers bij te zien zullen zijn.