Hoe nieuw wil je 2019 hebben?

12/12/2018

De term 'nieuwjaar' krijgt in 2019 aan de TU/e wel een zeer bijzondere betekenis. Op bestuurlijk gebied, maar ook qua financiën en huisvesting. Ons College van Bestuur wordt in dat jaar op twee plekken ververst. Het nieuwe verdelingsmodel voor ons budget wordt op de meeste faculteiten met graagte tegemoet gezien, maar niet bij alle. Als klap op de vuurpijl betrekken de diensten en later nog twee faculteiten het strak en duurzaam gerenoveerde Atlas.

Dinsdagochtend zat ik nog bij Jo van Ham, de vicevoorzitter van onze universiteit die per 1 januari officieel wordt opgevolgd door Nicole Ummelen, nu nog secretaris van de TU/e. Of hij al met enige weemoed vooruit kijkt naar zijn naderende afscheid in maart? Hij bekent dat dat wel meevalt. “Ik heb een beetje het gevoel dat je ook hebt als je drie weken voor de zomervakantie zit. Je kijkt er naar uit en hebt er al best wel zin in.” Dus voor hem betekent 2019 een nieuwe fase in zijn leven. Zijn opvolgster gaat zorgen voor continuïteit en goed bestuur, zo is zijn stellige overtuiging. En haar opvolgster, Susanne van Weelden, staat ook al klaar om op 1 februari aan de slag te gaan.

Verderop in het jaar wordt dan collegevoorzitter Jan Mengelers afgelost door Robert-Jan Smits, die onlangs verklaarde dat het voor hem een droom is om hier te komen werken. Maar dat is nog even weg, dus echt tijd om daar nu al over te mijmeren heeft Mengelers op dit moment nog niet.

Het aangepaste bekostigingsmodel van de TU/e, in de wandelgangen bekend onder de term SAM 2.0, gaat in het nieuwe jaar ook van start. Uit de centrale middelen gaat meer geld naar de faculteiten, die daarmee met meer zekerheid personeel kunnen aantrekken. Maar dan moet de faculteit wel over een stevige onderzoekspoot beschikken en die ontbreekt onder meer bij Bouwkunde en Industrial Design. Voor deze faculteiten springt het CvB bij met extra geld om die de komende drie jaar “door de winter te helpen”, zoals Mengelers het omschrijft. Zaak is het voor deze faculteiten om in die periode hun onderzoek een flinke boost te geven.

Bij Atlas is het al ruim twee weken een af en aan rijden van verhuiswagens, die allerhande meubilair, spullen voor de kantine- en keukeninrichting en dergelijke aanvoeren. Op de bovenste verdieping moeten in het nieuwe jaar de medewerkers van bijna alle ondersteunende diensten hun draai vinden. Nieuwigheid waar ook met gespannen verwachting naar wordt uitgekeken.

En Cursor? Het 'nieuwtje' van het online only verder gaan is er voor ons inmiddels wel van af. We zijn best tevreden over wat we bereikt hebben, maar soms is het nog zoeken naar de meest optimale manier van werken. Mooie uitdaging voor het nieuwe jaar. We blijven zitten in het Auditorium, op de stek waar wij prima zichtbaar zijn en waar we ook in 2019 veel studenten en medewerkers hopen te ontvangen. Kom gerust een keer langs.