CLMN UR | It’s all about the money

UR | It’s all about the money

26/04/2017

Het is woensdagmorgen, de rij bij de koffieautomaat in het bruisende MetaForum telt al vier mensen. Terwijl je geen steek vooruit lijkt te komen, werp je vluchtig een blik op je leren portefeuille. Direct slaak je een zucht wanneer de twee eenzame 1-euromuntjes, die heimelijk smachten naar meer gezelschap, zichzelf op confronterende wijze onthullen.

Helaas maar twee schamele munten over om de komende drie dagen door te komen, voordat eindelijk de studiefinanciering op de rekening wordt gestort. Het is een pijnlijke bevestiging dat je inner Dagobert, die tijdens de economie-les altijd zo goed balansen kon opstellen, je voorlopig nog even in de steek laat.

Maar hoe komt het toch dat zoveel studenten tegenwoordig zo nu en dan te kampen hebben met zulke geldzorgen? Een van de mogelijke verklaringen zou wel eens de betaling van het collegegeld kunnen zijn. Dat enorme bedrag dat, eens in de zoveel tijd, spontaan van je rekening verdwijnt.

Op dit moment kan deze aanslag je maximaal vijf maal per academisch jaar overkomen. Maar zou het niet veel aangenamer zijn als deze vierhonderd euro in ietwat kleinere porties geserveerd zou kunnen worden, bijvoorbeeld maandelijks?

De meeste geldzaken van een student worden per slot van rekening per maand betaald. Zo krijg je als student circa 90 euro zorgtoeslag en - indien begonnen met studeren vóór 2015 - omstreeks 290 euro studiefinanciering op je rekening gestort. Daarnaast heb je wellicht nog een baantje en een lening of ouderlijke bijdrage, maar verder dan dat reiken de maandelijkse inkomsten van een gemiddelde student vaak niet.

Anderzijds vinden ook de afschrijvingen normaliter maandelijks plaats, bijvoorbeeld de betalingen van de huur en telefoonabonnement. Maar de betaling van het collegegeld? Die wordt echter nog steeds ofwel in één keer ofwel in vijf termijnen afgeschreven - iets wat vrij tegenstrijdig oogt ten opzichte van de andere betalingen. De Eindhovense Studentenraad vraagt zich daarom af: wordt het niet eens tijd om hierin verandering te brengen?

Gelukkig wordt dit standpunt door de hele Universiteitsraad gesteund, zowel door de studentleden als door het personeel. Toch was de eerste reactie van het College van Bestuur aanvankelijk niet heel enthousiast. Het was uiteraard te begrijpen dat het voor studenten prettiger zou zijn om maandelijks te kunnen betalen, maar er lagen helaas ook mogelijke problemen op de loer, zoals een potentiële stijging van het aantal storneringen.

Gelukkig is wel de kans aangereikt om als studentenraad verder onderzoek te doen naar de mogelijkheden om in tien termijnen te kunnen betalen - van september tot en met juni. Hierbij is het belangrijk dat we in ons speurwerk andere universiteiten in Nederland als voorbeeld nemen - zoals de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze ondanks tien termijnen aanzienlijk minder storneringen blijken te hebben. Ook de Universiteit Utrecht heeft haar handen uit de mouwen gestoken om maandelijkse collegegeld-termijnen te implementeren.

Van deze positieve ervaringen kunnen wij als TU/e natuurlijk enorm veel leren. Vanuit de Eindhovense Studentenraad zijn we hiermee dan ook druk bezig; we hopen dit voor jullie zo snel mogelijk te verwezenlijken.