Rebecca van der Ven.

UR | Moeten wij voor de kosten gaan opdraaien?

27/11/2014

Het leenstelsel. Het onderwerp dat de laatste tijd weer het nieuws van de dag is voor (aankomende) studenten. De Tweede Kamer heeft dinsdag 11 november jl. groen licht gegeven waarna het wetsvoorstel naar de Eerste Kamer wordt geschoven. Als ook zij akkoord gaat dan verdwijnt aankomend collegejaar de studiefinanciering voor hbo- en wo-studenten.

Maar hoe dan? En wat dan? Vragen die bij veel studenten naar voren zullen komen. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap (OCW) verzet bergen om de middelbare scholieren op tijd voor te lichten over het leenstelsel, maar de huidige generatie studenten wordt vergeten. Als huidig student heb je bijna geen voorlichting gehad over het leenstelsel en is het aan jou om de informatie op te zoeken die je nodig hebt. Zo wisten velen nog niet dat voor diegenen die nu nog studiefinanciering krijgen hun uitloopjaar waarschijnlijk niet meer wordt vergoed, waar hen dat eerst wel beloofd was. Mocht je dus bij je bachelor uitlopen, dan krijg je vanaf dat uitloopjaar te maken met het leenstelsel. Het ministerie heeft steken laten vallen en studenten moeten zowel letterlijk als figuurlijk voor de kosten opdraaien.

Gelukkig zijn daar de studentenorganisaties die deze onduidelijkheden voor hun rekening willen nemen. Woensdag 12 november was de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) op de TU/e om vragen van studenten te beantwoorden. Denk aan dat uitloopjaar, maar ook aan de studiefinanciering voor de master. Er werd nog een tijd gesproken over het financieren van meerjarige masters. Maar dat is straks waarschijnlijk van de baan, en ook dat is alles behalve tijdig gecommuniceerd.

Het ministerie jaagt het leenstelsel er doorheen. Ik laat in het midden of het wetsvoorstel goed of slecht is voor het onderwijs, maar de onzekerheden die zich voordoen moeten zo veel mogelijk weggenomen worden. Als het ministerie dat niet doet, shame on them. Maar in dat geval staat de Eindhovense Studentenraad voor je klaar!