Rugnummer | Het lievelingsgetal van Isis is 69

De schaatsvereniging fietst, rent en skeelert ook fanatiek

Rugnummer | Het lievelingsgetal van Isis is 69

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen, stoten en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal?'

Warming up

Denk niet dat studentenschaatsvereniging Isis alleen in de winter actief is. Zodra het ijs van de buitenbaan in thuisbasis IJssportcentrum Eindhoven gesmolten is, gaan de hardloopschoenen aan, worden fietshelmen opgezet en de skeelerwieltjes gesmeerd. Dat fanatisme van de Isisianen betaalt zich uit in het winnen van de Zomercup: een wedstrijd die gewonnen wordt door een van de tien studentenschaatsverenigingen van Nederland, wanneer de leden collectief de meeste kilometers gefietst, gerend of geskeelerd hebben. “Die winnen we met vlag en wimpel ieder jaar”, zegt PR-functionaris Lorenzo Klop.

Het lievelingsgetal van Isis is 69, omdat 1969 het jaar van oprichting is. Over de naam hebben ze toen niet lang nagedacht- of juist wel. “We zijn vernoemd naar een bedrijf dat tekentafels produceerde voor architecten enzo. Die tafels waren precies één meter. Meters maken? Dat doen wij ook! Vandaar.” Decennia geleden is dat bedrijf failliet gegaan, en Klop weet niet of het ooit een sponsor is geweest, maar de naam houdt stand.

Scores

• 117 leden. Dat is vooral te danken aan de skeelerworkshop in de Intro en de introductie schaatstrainingen, daarvoor was het ledenaantal 83.
  • 55stebestuur. De slogan is Capilus Salon om de doodeenvoudige reden dat alle bestuursleden graag kapsalon eten.
  • 9 shorttrackers zijn nu actief. “Het is een pilot, dit is het eerste jaar dat we actief zijn op de indoor ijshockeybaan. Als het aanslaat gaan we door”, zegt Klop.
  • 52.98 seconden is het clubrecord voor 700 meter schaatsen, op naam van Colin Schrijver.
  • 24.28 seconden is het clubrecord voor 300 meter, ook op naam van Colin. Hij is zó goed, sinds hij lid is van Isis is hij 11 keer (uit 14 deelnames bij NSK)Nederlands Studentkampioen schaatsen geworden.
  • 3.500 euro kostte het rondingsapparaat.
  • 103 rondjes van 400 meter is het uurrecord binnen Isis. Dat is 41.2 km/u! Bavo Coremans schaatste het.
  • 58.500 km bij elkaar gefietst/skeelerd/gelopen in de zomercup van 2023.
  • 117.000 rondes, ofwel 46.800 km hebben Isisianen in 2022/2023 op schaatsen volbracht.
  • 105.300 kilometer bewegen Isisianen dus samen in een jaar. Dat is 2,5 x rond de evenaar (mits er ijs zou liggen).

Nabeschouwing

Een rondingsapparaat doet z’n naam eer aan. Het rondt de ijzers van teen tot hak met een gigantische straal van 21 meter, belangrijk om goed te kunnen sturen met de schaats. Dat Isis er vijftien jaar geleden 3.500 euro voor betaalde bleek een goede investering. “Wij slijpen alles zelf en leren het elkaar. Met slijpblok, slijpsteen, braamsteentje en dit rondingsapparaat kunnen wij – ook in de toekomst- alle schaatsen aan. We leren er een ambacht mee.”

Isisianen kennen elkaar en helpen elkaar. Toen Klop wilde gaan fietsen, kreeg hij van iedereen spullen te leen. De fiets van de een, een helm van een ander. “Wij zijn met elkaar begaan.” Wat ze ook doen, is samen het Isis-lied zingen. Na ieder toernooi is het gebruikelijk dat alle verenigingen tegelijkertijd (!) hun clublied zingen. Dan doe je je best wel om er bovenuit te komen!