Rugnummer | Het lievelingsgetal van Totelos is 9

Zaalvoetballers respecteren de 4 seconden-regel

Rugnummer | Het lievelingsgetal van Totelos is 9

De TU/e is 38 studentensportverenigingen rijk. Bij de ene kun je aces slaan, bij een andere scheer je over het water. Als je wilt kun je via studentensportcentrum SSC gamen, springen, rennen, fietsen, roeien, vliegen, schieten, hangen, schaken, surfen, stoten en pushen. Cursor wil iedere vereniging de kans geven zich voor te stellen. De eerste vraag is ‘Wat is je lievelingsgetal?'

foto Marit Schoemaker

Warming up

Dat 9 het lievelingsgetal is van de Totelossers komt omdat ze dit jaar het negende lustrum vieren. Verder voetballen ze met teams van 9 personen (hoewel er maar 5 tegelijk in het veld zijn) en kan het huidige bestuur maar liefst kiezen uit 9 kandidaten voor de 6 nieuwe bestuurders van volgend jaar. Deze info krijgen we van Pim de Haan en Luka Kelder, twee bestuursleden die benadrukken dat bij Totelos geen enkel bestuurslid zich beter voelt dan een andere Totelosser. “En we dragen ook geen bestuurspakken.”

Totelos is een vereniging waar zowel studenten kunnen lid worden die voor het eerst gaan voetballen als waar topspelers terecht kunnen. Heren 1 speelt Topklasse, dat betekent het twee-na-hoogste niveau van Nederland.

Scores

• 222 leden heeft Totelos.
  • 17 herenteams.
  • 4 damesteams.
  • 50-50 is de verdeling man-vrouw onder de actieve leden, tussen de 90-100 personen.
  • 17,5 uren van de week kun je Totelossers tegenkomen op het SSC, dat is inclusief de kantine.
  • 2x25 minuten duurt een zaalvoetbalwedstrijd.
  • 4 seconden mag je erover doen om een bal in te schieten, een hoekschop te nemen of andere acties om het spel te hervatten.
  • 0 schwalbes zie je in een zaalvoetbalzaal. En slidings worden ook liever vermeden op de harde zaalvloer.
  • 50 euro kost een bal.
  • 500 euro heeft Totelos uitgegeven voor een neon-bord met hun logo dat in ’t Lempke hangt.

Nabeschouwing

De  4 seconden-regel is heilig bij zaalvoetbal. Totelossers houden niet van treuzelen, daarom moet de bal na een fluitsignaal van de scheidsrechter weer snel beschikbaar zijn voor alle tien spelers. Liefst voor die vijf van hun eigen team natuurlijk.

TOB zijn de Totelos Oude Ballen. Dat is een burgervereniging met voornamelijk oud-Totelossers die niet meer dan tweemaal per jaar traint, maar wel meedoet aan de competitie. Ieder lid speelt wel eens tegen ze.

Totelos heeft een verengingslied, en dat wordt ook heus gezongen op de ALV’s, maar vaker is hun slogan te horen. “Vanavond gaan we...Totelos”, wordt er op de meeste donderdagen en vrijdag gescandeerd op het Stratumseind, wanneer ze in de stamkroeg ’t Lempke staan.