Niet een, maar twee vakprijzen voor Loe Schlicher

Twee vakprijzen mag Loe Schlicher dit najaar op zijn conto schrijven: de TU/e Best Bachelor Teacher Award en de KNAW Early Career Award. Volop waardering dus voor zowel de educatieve als de academische vaardigheden van de universitair docent bij IE&IS, die is gespecialiseerd in de speltheorie. Kiezen tussen onderzoek en onderwijs wil hij dan ook niet: “Juist de combinatie is goud.”

Loe Schlicher, afkomstig uit een Limburgs onderwijsnest, is naar eigen zeggen “een echte TU/e’er”. Als eerstejaarsstudent Technische bedrijfskunde wandelde hij over het Limbopad de campus op, om er vervolgens nooit meer weg te gaan – afgezien van een korte aanstelling aan de Nederlandse Defensie Academie in Breda, tussen 2018 en 2020. 

De affiniteit met de veiligheidssector is gebleven, al is de focus van Schlicher intussen verschoven van groen – het leger – naar blauw: “Ik werk als onderzoeker samen met de politie, de Koninklijke Marechaussee en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid.” 

Zijn expertisegebied, de speltheorie, is namelijk zeer geschikt om de optimale inzet te berekenen van bijvoorbeeld anti-terreurteams bij incidenten of van surveillanceteams bij dreiging. Schlicher vertelde hier eerder over aan Cursor en maakte een podcast over zijn onderzoek voor de Universiteit van Nederland. 

Citatiescore

Bijkomstigheid van deze samenwerkingen is wel dat Schlicher niet over al zijn onderzoek kan publiceren. Een deel mag niet naar buiten komen, want het is niet handig als criminelen of terroristen kunnen meelezen hoe de politie te werk gaat. En juist hierom is de onderzoeker extra blij met de Early Career Award die de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) hem heeft toegekend, en die hij op 18 november in ontvangst mag nemen.

“Ik heb het juryrapport nog niet kunnen inzien, maar wel de aanbevelingsbrief van Ivo Adan, hoogleraar in onze vakgroep Operations, Planning, Accounting and Control. Hij benoemt daarin de speciale positie van mijn type onderzoek: het geeft veel voldoening om ermee bij te dragen aan maatschappelijke doelen, maar de academische wereld is er niet op ingericht.”

Je schrijft immers minder artikelen dan je collega’s, legt Schlicher uit. “Soms is het mogelijk om aan de hand van een heel andere toepassing tóch over een model te publiceren, maar dat kan niet altijd.” Daardoor krijg je als onderzoeker een lagere citatiescore, terwijl die factor mede een indicatie geeft van de kwaliteit en impact van je onderzoek. 

Waardering

“Idealiter zou er een framework moeten komen om de waardering van ook dit type onderzoek binnen de universiteiten te verankeren”, stelt Schlicher dan ook. Zijn hoop en vermoeden is dat hij de KNAW-award, die gelieerd is aan de thema’s van Erkennen & Waarderen, mag interpreteren als zo’n uiting van waardering: “En van steun: dat ook dit een pad is dat je als academicus mag bewandelen.”  

De aanstaande samenwerking met Defensie maakt ook voor de TU/e het vraagstuk actueel hoe je onderzoek waardeert dat geheim moet blijven. Schlicher denkt daar onder andere binnen de Eindhoven Young Academy of Engineers over na. “De universiteit zou bijvoorbeeld hybride functies mogelijk kunnen maken, zodat een organisatie een onderzoeker die een grote bijdrage levert, ook een parttime aanstelling kan geven.”

Met de Early Career Award is 15 duizend euro prijzengeld gemoeid. Schlicher weet nog niet hoe hij deze gaat besteden. “Een idee waarmee ik speel, is om – als dat lukt – een bijeenkomst te organiseren met academici en andere professionals die ook met geheimhouding te maken hebben. Ik ben benieuwd wat hen drijft en hoe zij ermee omgaan.”  

Annuïteitenhypotheek

En dan die andere prijs: de Best Bachelor Teacher Award, die eind september tijdens MomenTUm werd uitgereikt. Schlicher ontving ‘m opvallend genoeg voor een collegereeks over een onderwerp dat niet op zijn vakgebied ligt: een basisvak over investeren en financieel boekhouden. Hij stak veel tijd in het vernieuwen ervan. 

“Wat ik wilde bereiken, is dat de studenten – als zij straks gaan beleggen of een huis kopen – het systeem snappen dat onder de aandelenmarkt of een annuïteitenhypotheek ligt.” Het resultaat was een vak dat, volgens een herkanser die het al eerder had gevolgd, “anderhalf keer zo moeilijk en twee keer zo zinvol” was geworden.

Schlicher kan intussen niet wachten om een eigen vak op te zetten over binnenlandse veiligheid. Ook aan de Teacher Award is een geldbedrag gekoppeld, toevallig eveneens 15 duizend euro. “Die ga ik gebruiken om voor mijn vak video’s op te nemen, waarin specialisten op veiligheidsgebied aan het woord komen.”

Prutsen

Dat Schlicher gaat voor kwaliteit, ook als hem dat “godsgruwelijk veel” voorbereidingstijd kost, is wat studenten in hem waarderen. Net als het aanstekelijke enthousiasme dat van hem afspat als hij iets uitlegt – zo ervaart ook Cursor. Wat zou het worden, als hij moest kiezen tussen onderzoek doen of doceren? 

Het is een onmogelijke vraag voor Schlicher. “Juist de combinatie is goud. Onderzoek doen is geweldig, maar betekent soms ook: dagen prutsen, ogenschijnlijk zonder dat het iets oplevert. De ervaring leert dat dat er nu eenmaal bijhoort, maar hoe fijn is het om op zo’n dag een college te geven, de studenten iets bij te brengen en daar dan de voldoening van te ervaren?”

Zonder het puzzelen dat hoort bij onderzoek zou Schlicher niet kunnen, “maar de pieken die ik ervaar bij het lesgeven, wil ik evenmin missen.” 

Deel dit artikel