TU/e stevent af op parkeerramp

Iedereen aan de TU/e mag nog zo enthousiast zijn over alle mooie ‘groene’ plannen om de campus opnieuw in te richten - “maar qua parkeren stevenen we zo’n beetje op een ramp af”. Dat stelt drs.ing. Jos Hermus, onlangs aangesteld als onafhankelijke kartrekker voor TU/e’s parkeerbeleid.

Sinds dit jaar werken verschillende diensten van de TU/e samen aan een parkeervisie voor de universiteit. Deze moet duidelijk maken welke consequenties Campus 2020 heeft voor het verkeer en vooral het parkeren op het universiteitsterrein. Met dit grootschalige vernieuwingsplan worden alle faculteiten en studentenvoorzieningen geconcentreerd rond een langgerekte autovrij zone: De Groene Loper.

Hermus (directeur bedrijfsvoering van de faculteit Industrial Engineering & Innovation Sciences) is deze maand aangesteld als “onafhankelijke mediator” tussen de betrokken diensten, in de hoop zo wat meer vaart in het parkeerbeleid te brengen. “Op de een of andere manier stokt het en krijgen de diensten de echt grote problemen niet getackeld. Maar intussen lopen we qua parkeren binnenkort wél tegen een muur aan.”
Het is dan ook een ronduit complexe kwestie, realiseert hij zich: “Alleen al met het weghalen van bijvoorbeeld de parkeerplaatsen rond het Hoofdgebouw voor De Groene Loper ontstaat een groot probleem”.

Hermus weet dat er de voorbije maanden onder meer is gekeken naar hoe andere universiteiten vergelijkbare kwesties hebben aangepakt, maar een eenvoudige oplossing is er niet, benadrukt hij. De TU/e heeft bovendien te maken met “een paar heel vervelende randvoorwaarden, bijvoorbeeld dat de gemeente per se níet wil dat we het parkeren op maaiveldniveau uitbreiden. We kunnen dus niet zomaar her en der extra parkeerplaatsen gaan aanleggen”.
De gemeente ziet de universiteit liever de hoogte of de diepte ingaan met parkeerkelders of -garages, “maar dat is veel duurder”.

Ook projectmanager ing. Boudewijn Elmans van Dienst Huisvesting realiseert zich maar al te goed dat de universiteit zich flink wat op de hals haalt met haar groene plan. Er lopen volgens hem studies naar meer parkeergelegenheid bij onder andere Impuls, aan het Laplaceplein, bij De Hal en aan de overkant van de Dorgelolaan. Hij benadrukt: “Het is maar de vraag of alle parkeerplaatsen die straks, tijdelijk of blijvend, vervallen, gecompenseerd moeten worden. De TU/e streeft er toch naar om meer mensen uit hun auto’s te krijgen”.

Ondanks zijn zorgen over het parkeren vreest Jos Hermus overigens allerminst voor de realisatie van De Groene Loper: “Het College van Bestuur heeft dit besluit genomen en dat wordt uitgevoerd, daarin verwacht ik geen vertraging. Maar als je straks op het punt komt dat alles is afgesloten en niemand meer een plek kan vinden, zijn de rapen natuurlijk gaar. Dat moet je zien te voorkomen. En dat begint bij het bewustzijn, bij iedereen op het terrein, dat onze keuze voor ‘groen’ consequenties heeft”.