LichtIn 2012 sluit eerste dag swingend af

In het Beursgebouw in Eindhoven werd donderdagavond de gezamenlijke introdag van TU/e, Fontys en Design Academy gestart èn afgesloten. Artiesten als Yellow Claw en Go Back to the Zoo maakten sfeer, maar het feest werd onvergetelijk door de grootte van de dansende studentenmassa.

Het Beursgebouw is een ideale plek voor een feest voor zes- tot zevenduizend mensen. Er is veel plaats voor het podium en wie iets meer ruimte zoekt kan terecht op de balustrade. Daar staat ook Nienke Meijer, lid van College van Bestuur van Fontys. En ze staat te genieten. "Dit feest is een perfecte afsluiting van een dag die heel relaxed verliep. Hier gaan ze helemaal los. Moet je ze zien feesten. Ik vind het leuk om al die enthousiaste studenten te zien. Nieuwkomers, maar ook ouderejaars die als vrijwilliger meewerken."

Inmiddels is Yellow Claw op het podium geklommen. "Omlaag, omlaag, ook al sta je op de wc", roept de leadzanger en kijk aan, er staat nauwelijks iemand stil. De meeste studenten dragen het shirt dat ze donderdagochtend kregen, met weliswaar hier en daar een scheur erin, maar dat maakt de outfit meer luchtig. En meer sexy.

En dan voeren ze de dans uit die die middag in Dynamo is geoefend. Eerlijk gezegd maakt hij minder indruk dan de wave die vlekkeloos van links naar rechts en van rechts naar links stroomt. Lodewijk Kaanders, docent Fontys sociale studies, kijkt er naar vanaf de balustrade. "De samenwerking met de TU/e en Design Academy vind ik super. Ik zie een professionele aanpak en het is logistiek goed geregeld. Door de grootheid wordt deze dag bijzonder. Kijk, ze hebben allemaal ontiegelijk veel plezier."

Dat beaamt Sarah van Meel. Ze gaat komend jaar Biomedische Technologie studeren aan de TU/e. "Dit feest is helemaal leuk, de hele intro is leuk", straalt ze. "Ik was vanmiddag echt moe. Ik had ook niet zoveel geslapen deze week", bekent ze. "Maar nu voel ik me weer fit. Ik weet niet waar de energie vandaan komt. Misschien van de muziek?" Of van de sfeer natuurlijk. Want een ding is zeker, het plezier van vele dansende medestudenten, of ze nu van Fontys komen of van de TU/e, werkt aanstekelijk.