LichtIn 2012 grootste studentenintro van Nederland

‘Eindhoven de gekste’ kenden we al. Maar ‘Eindhoven de grootste’ is nu ook een krachtige slagzin om studenten naar Eindhoven te lokken. Met LichtIn 2012 heeft de Brabantse Lichtstad direct de grootste studentenintro van het land. Vandaag en morgen ontdekken circa 7000 studenten van de TU/e, Fontys en de Design Academy Eindhoven voor de eerste keer samen de geneugten van de slimste regio. Een bonte, luidruchtige ommegang door het centrum.

Verkeersregelaars rondom het NS-station leiden donderdagochtend een aanzwellende stroom nieuwe studenten naar het Beursgebouw. Bij de ingang in de Lardinoisstraat staat een hele horde voor gesloten deuren. Petit Pain restaurant Délicieux doet goede zaken terwijl een bezorger van DHL met een steekwagentje zich voorzichtig een weg baant door de massa. Gapen, geroezemoes, gelatenheid onder een prachtig zonnetje.

Als eenmaal de deuren openslaan en iedereen naar binnen dromt, gaat het wachten daar vrolijk verder. Opvallend veel meiden, in tegenstelling tot voorgaande jaren tijdens de intro van de TU/e. Niet alleen te danken aan de toenemende interesse van meisjes voor bèta, maar veeleer aan de vrouwelijke inbreng van Fontys en de Design Academy Eindhoven. De drie onderwijsinstellingen houden dit jaar voor het eerst samen twee introdagen. En het komt de sfeer zeker ten goede.

Het Brabants kwartier blijkt ditmaal 45 minuten te duren voordat de presentatrices Annika van de TU/e en Evelien van Fontys het podium opkomen. Met hese stemmetjes introduceren ze de sprekers: Arno Peels, bestuursvoorzitter van de TU/e, Nienke Meijer bestuurslid Fontys, Igor van Hoof bestuurslid Design Academy Eindhoven en wethouder Monique List van de gemeente Eindhoven. Met uitzondering van Peels (papier in de hand) spreken ze allen uit het hart over Eindhoven. De korte speeches staan bol van ‘toekomst, uitdaging, inspanning, mooiste tijd van je leven’ en worden beleefd in ontvangst genomen door het publiek. Aan het einde van iedere peptalk klinkt beschaafd het applaus. Uit dank of opluchting, dat blijft onduidelijk.

Om het moraal van de suf gebeukte studenten op te peppen, volgt in het donkere Beursgebouw nog een trendy lasershow met bonkende beats. Daarna zwaaien de deuren weer open en starten de nieuwkomers aan de grootste ommegang van studenten die Eindhoven tot dusver heeft gekend. LichtIn 2012 gaat los tot diep in de nacht.