Foto's | Bart van Overbeeke. Illustratie | iStockphoto

Stoornissen in het kloppend hart van de universiteit

In de Volkskrant werd MetaForum vorige week nog geroemd als een gebouw waarbij eindelijk eens gedacht is aan de gebruikers. Een aanzienlijk deel van die gebruikers denkt daar anders over, gezien de lijst met klachten die al weken circuleert bij met name de faculteit Wiskunde & Informatica, gehuisvest in de bovenbouw.

De afgelopen weken was het klimaatsysteem, dat maar moeizaam is in te regelen, het meest acute probleem. Inmiddels zijn de meeste ruimtes warm genoeg. Maar er bestaat over nog veel meer zaken onbegrip en frustratie. Veel zaken die nu fout uitpakken, zouden in het voortraject ook al door de toekomstige gebruikers zijn aangekaart.

MetaForum; een pand met een roerige voorgeschiedenis en een gebouw waarmee architect Joost Ector en de TU/e op dit moment veel lof vergaren voor de architectonische uitvoering. Maar ook een gebouw met een lijst aan gebreken, waarbij niet zeker is wat wanneer wordt aangepakt. Cursor sprak onder meer met Boudewijn van Dongen, universitair docent bij Wiskunde & Informatica, over alle problemen waar hij en zijn collega’s de afgelopen maanden tegenaan liepen. Bij een rondgang door het gebouw worden de beweringen van Van Dongen door andere medewerkers veelvuldig ondersteund. Overigens wenst hij niet het hele gebouw af te kraken. Ook Van Dongen vindt het er fantastisch uitzien. “Het is modern vormgegeven met veel aandacht voor de lichtinval en met de ruimte die ik tot mijn beschikking heb, ben ik zeer tevreden. Maar alle zaken die niet goed zitten en waarbij het lijkt dat er maar nauwelijks aandacht voor is, zorgen ervoor dat gevoelens van frustratie inmiddels zijn omgeslagen in berusting.”

Lees verder in Cursor 7 (pagina's 14 en 15)

Het Volkskrantartikel is hier te lezen.