wereldrecord tetris gadget show

Thor speelt mega-Tetris tegen gevel Potentiaal

Honderdvijfentwintig vierkante meter bedroeg het speelveld van het grootste Tetris-spel ooit. Dat vonden ze bij Thor natuurlijk maar een lachertje. De jubilerende studievereniging stunt volgende week met een spel van maar liefst duizend vierkante meter, dat wordt geïnstalleerd tegen de gevel van Potentiaal, het onderkomen van de faculteit Electrical Engineering.

Pak ‘m beet 3.200 fullcolour led’s, 7,5 kilometer draad, 10.000 ty-raps en 48.000 soldeerverbindingen - Tom van Nunen van Thors lustrumorganisatie weet de grootte van het Tetris-project met wat indrukwekkende cijfers mooi te benadrukken. “Als we het doen, dan doen we het góed.”

De stunt is de aftrap van Thors lustrumprogramma. Hoe de 55-jarige studievereniging op het idee voor het mega-Tetris-spel is gekomen, “dat weet niemand meer. Ik weet wél dat we ondertussen denken: waarom zijn we er in godsnaam aan begonnen?”, vertelt Van Nunen met een lach. Het bouwen en installeren van het 22 bij 44 meter grote speelvlak blijkt namelijk a hell of a job. “De elektrotechniek is eigenlijk niet zo moeilijk; het is vooral veel werk, gewoon vanwege de schaal van het project. Maar het resultaat is heel gaaf.”

Elektro-collega’s in Delft deden eind vorige eeuw ook al een recordpoging, “iets met gloeilampen en Telelink, geloof ik”. De poging faalde overigens, aldus Van Nunen, omdat het speelveld niet de juiste verhoudingen had.

Het huidige officiële wereldrecord, een speelveld van honderdvijfentwintig vierkante meter, stamt uit september 2010 en is in handen het Britse tv-programma The Gadget Show. De Eindhovense studenten hopen dat record te verpulveren met haar blokkenspel van duizend vierkante meter.

De studievereniging begint ruim twee dagen van tevoren met het aanleggen van de installatie, waarvoor de onderdelen in de voorgaande dagen en weken al aan elkaar worden geknoopt. “Als het meezit, is het ter plekke alleen nog een kwestie van ophangen en de stekker erin. Met een beetje geluk kunnen we zaterdagavond al proefdraaien.”

Als de installatie werkt, kan iedereen maandagavond 26 november op de parkeerplaats bij Potentiaal een potje komen spelen. De bediening gebeurt met een joystick op een ouderwetse Arcade-spelkast, die Thor ooit kreeg van collegavereniging GEWIS. De installatie blijft in principe de hele week hangen, aldus Van Nunen. Volgens de student moet het speelveld qua weersomstandigheden wel wat kunnen hebben, al is het er “niet op gemaakt om bij wijze van spreken een heel jaar in de regen te hangen”.

Thors mega-Tetris start maandag 26 november om zes uur ’s avonds en duurt zeker een uur of twee.

Op MIT pakten ze het ook al eens groots aan. Net als Brown's University.