Studentensportcentrum start nieuw zwemprogramma

Het Studentensportcentrum start deze maand met een nieuw zwemprogramma. Het cursusprogramma is onder meer opgezet vanwege het toenemende aantal buitenlandse zwemmers, waardoor het soms erg druk is in het zwembad. Er wordt daarom straks onder meer gewerkt met kleinere groepen.

De borstcrawl en vlinderslag, of de schoolslag en rugslag: in acht tot tien weken kunnen deelnemers in één cursus twee zwemtechnieken oefenen. Elke cursusgroep telt maximaal achttien zwemmers, onder andere met het oog op het toenemend aantal buitenlandse studenten en medewerkers. “Onder deze groep zijn veel absolute beginners: die beginnen echt op nul en hebben dus extra aandacht nodig. Via de nieuwe cursussen kunnen ze leren zwemmen en een goed basisniveau krijgen”, vertelt Raymond Starke van het Studentensportcentrum.

Vooral de beginnerslessen stroomden de afgelopen tijd haast over: “Met zeven man in één baan is echt teveel. En met twee docenten en dertig, vijfendertig man in het zwembad is het heel moeilijk om persoonlijke begeleiding te geven”. Sowieso is er steeds meer interesse in het zwemmen, constateert Starke, “ook van mensen die ooit hun A- en B-diploma hebben gehaald en hun techniek willen verbeteren”.

Niet alleen beginners, ook gevorderden kunnen straks onder meer persoonlijke begeleiding aan hun zwemtechniek werken. In grote lijnen onderscheidt het sportcentrum vier niveaus (basiszwemlessen, Technique Basic, Technique Advanced en Nayade); na het succesvol afronden van een cursus kunnen deelnemers doorstromen naar een volgend niveau en eventueel naar studentenzwemvereniging Nayade.

Voorheen waren de lessen meer vrijblijvend, straks zijn er vaste cursusgroepen. Niet alleen gezelliger en motiverender, stelt Starke, “ook zorgt het werken met vaste groepen voor een gelijk niveau tussen de deelnemers, wat het algemene cursusniveau hoog houdt”.

De nieuwe zwemcursussen, op maandag- en woensdagavond, starten op 22 april. Op maandag ligt de nadruk op de borstcrawl en vlinderslag, op woensdag wordt vooral aandacht besteed aan de rugcrawl en schoolslag.
Deelname aan een cursus (die één kwartiel duurt) kost tien euro en staat open voor alle sportkaarthouders. Inschrijven kan op de site van het Studentensportcentrum.

De zwemlessen voor de echte beginners blijven trouwens onveranderd én gratis. Starke: “Mensen kopen een sportkaart omdat ze een bepaalde sport willen gaan leren of uitoefenen. Als je voor het beginnerszwemmen meteen al geld zou vragen, ondermijn je toch enigszins het passepartout-idee. Door die lessen gratis te laten, willen we de eventuele drempel voor mensen om met zwemmen te beginnen, wegnemen. ”