Opening Ceres. Foto l Bart van Overbeeke

Werken aan een gezamenlijk doel in Ceres

Het einde van de bouwwerkzaamheden aan het voormalige ketelhuis aan de TU/e betekent voor het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) een start in een nieuw gebouw, met volop mogelijkheden om met verschillende disciplines aan een gezamenlijk doel te werken: greep krijgen op moleculaire zelfassemblage. Gisteren was de officiële opening.

Ceres -voluit het Centraal Energie en REgel Station-, dat de TU/e tot 2006 heeft voorzien van heet water en verwarming, is de afgelopen periode grondig verbouwd. Gisteren, 4 oktober, was de officiële opening van het nieuwe onderkomen voor ICMS. Het instituut, dat in 2008 is opgericht, richt zich op moleculaire zelfassemblage- een relatief nieuw wetenschapsterrein met de levende natuur als inspiratiebron. Het ICMS wil geheel nieuwe materialen en functionele moleculaire systemen realiseren en het instituut brengt hiervoor kennis uit chemie, wiskunde, fysica, biologie en engineering samen. Ook de activiteiten van het Eindhoven Multiscale Institute en de Eindhoven Polymer Laboratories vinden in gebouw Ceres plaats.

Ceres biedt niet alleen werkplekken, er is ook een laboratorium en een Advanced Study Center, waar wetenschappers uit uiteenlopende disciplines voor langere periode kunnen verblijven en workshops worden georganiseerd met complexiteit als overkoepelend thema. De aftrap hiervan was ook gisteren, tijdens een openingssymposium waar wetenschappers prof. Samuel Stupp (Northwestern University), prof. Takuzo Aida (University of Tokyo), prof. Christof Schütte (Freie Universität Berlin) en prof. Ewine van Dishoeck (Universiteit Leiden) spraken. Prof. dr. Bert Meijer (wetenschappelijk directeur) en Sagitta Peters (directeur bedrijfsvoering) spraken namens het ICMS bij de opening. Peters laat weten dat er volop belangstelling voor de opening was vanuit zeer verschillende disciplines. “En dat is nu net wat we willen bereiken.”

Het historische en industriële karakter van Ceres is grotendeels intact gebleven, net als de zeventig meter hoge bakstenen schoorsteen naast het gebouw. De verbouwing kostte in totaal circa 3,5 miljoen euro.

Hier lees je meer over de geschiedenis van het gebouw en hier vind je meer informatie over ICMS.