TU/e gretige aanvrager bij Topsector HTSM

De call die de Topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM) op 1 juni van dit jaar opende, heeft 74 voorstellen opgeleverd, voor een totaalbedrag van 36,4 miljoen euro. Met achttien voorstellen is de TU/e de op één na grootste subsidieaanvrager. De TU Delft diende er vier meer in. Voor de jaarwisseling wordt bekend welke projecten zijn goedgekeurd.

In het bedrag van 36,4 miljoen euro zit voor 14,3 miljoen aan toezeggingen van  bedrijven die participeren in de aangeleverde voorstellen. Die verplichte medefinanciering door bedrijven moet minimaal 35 procent van de totale projectkosten bedragen. Hiervan moet minimaal 20 procent van de totale kosten in cash worden bijgedragen, de rest mag in natura worden geleverd. Gezien de 11,9 miljoen die door STW, NWO, FOM en ZonMw beschikbaar is gesteld, zal naar verwachting de helft van alle aanvragen gehonoreerd worden.

Het merendeel van de aanvragen komt van de technische universiteiten: de TU Delft diende er 22 in, de TU/e 18 en de Universiteit Twente 16. Ir. Jan Haagh, die namens het TU/e Innovation Lab betrokken was bij het opstellen van zes voorstellen voor de faculteit Electrical Engineering, zegt dat het een hele opgave was om bedrijven te vinden die zoveel cash beschikbaar willen stellen voor een project. NXP, ASML en Catena zijn enkele van de bedrijven die in zijn voorstellen participeren. Het Innovation Lab heeft op dit moment nog geen compleet overzicht van alle voorstellen van de TU/e, omdat het proces vooral vanuit de onderzoeksgroepen zelf is opgepakt.

Ook de Vrije Universiteit, de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Maastricht, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Rijksuniversiteit Groningen hebben voorstellen ingediend. Tevens zijn er voorstellen van het CWI in Amsterdam en de academische ziekenhuizen AMC, VUMC, LUMC en UMCU.

De Topsector HTSM is de eerste die op deze wijze onderzoeksvoorstellen heeft binnengehaald. De projecten mochten niet groter zijn dan een half miljoen euro, en inclusief medefinanciering vanuit het bedrijfsleven, niet groter dan één miljoen. Alle aangevraagde projecten moeten passen in één van de vijftien HTSM-roadmaps of in de roadmap ICT. De beoordeling van de voorstellen vindt plaats door onafhankelijke experts en het besluit over het honoreren van projecten staat gepland voor de week vóór Kerst.