Eenderde HTSM-projecten naar TU/e

Dertig procent van de projecten uit de meest recente subsidieronde binnen het programma High Tech Systemen en Materialen (HTSM) gaat naar de TU/e. Van de 26 gehonoreerde voorstellen zijn er acht aangevraagd door de TU/e. Alleen de Technische Universiteit Delft doet het beter met elf projecten. De derde technische universiteit, Twente, blijft ver achter met slechts één project.

Drie van de projecten zijn aangevraagd door onderzoekers van de faculteit Electrical Engineering. Het gaat om twee projecten rond actuatiesystemen van prof.dr.ir. Paul van den Hof en prof.dr. Elena Lomonova, en een videosysteem van prof.dr.ir. Peter de With dat pasgeboren baby’s observeert om te zien in hoeverre ze last hebben van afwijkingen zoals reflux (overmatig overgeven door een slecht functionerende maagklep).

Ook aan de faculteit Werktuigbouwkunde zijn drie projecten toegekend. Dr.ir. Joris Remmers wil begrijpen hoe scheuren in textiel ontstaan, prof.dr. Hans Kuerten gaat het opdrogen van druppels op een poreuze ondergrond modelleren en dr.ir. Bart Somers zal in samenwerking met Shell onderzoeken hoe de verbranding van diesel efficiënter kan worden gemaakt. Voor dit laatste project zullen metingen worden gedaan in een transparante motor, waarin met laserlicht van moment tot moment de samenstelling van het verbrandingsmengsel kan worden gevolgd.

De overige Eindhovense HTSM-subsidies gaan naar prof.dr.ir. Jos Brouwers (Bouwkunde) voor de ontwikkeling van eco-beton uit afvalstromen en prof.dr.ir. Olaf Adan voor onderzoek naar batterijen op basis van elektrisch actieve bacteriën.

Voor de HTSM-call 2013 is een budget van 9 miljoen euro beschikbaar gesteld door Technologiestichting STW. Deelnemende bedrijven dragen nog eens 3,1 miljoen euro contant bij en 2,3 miljoen euro in natura.