Foto genomen vanuit de design studio richting de winkel. Met bril is Rhys Duindam van Nupky. Daarachter zit Quinten Peuling van qoowl. Met de muts op is Djanou Ferrier (Jongens van de TU)

Winkel met ID-producten in hartje Eindhoven

Zes (oud-) studenten bij Industrial Design (ID) hebben vorige week een winkel geopend in het centrum van Eindhoven. Ze roepen ID’ers op via de winkel hun producten aan de man te brengen. Bezoekers kunnen er terecht voor ‘niet-alledaagse’ design-producten. De huurders van het pand aan de Smalle Haven 6 hebben bovendien een studio en werkplaats tot hun beschikking. De officiële opening is 1 februari.

Vorige week maandag kregen ze de sleutel en vorige week dinsdag gingen al de eerste items over de toonbank. Ze, dat zijn zes (oud-)studenten van Industrial Design die een eigen bedrijf hebben en hun zelfontworpen producten op deze manier willen verkopen. Het initiatief hiervoor ligt bij Wisse Trooster (masterstudent ID) en Quinten Peuling (bachelor afgerond aan de TU/e) die met hun bedrijf qoowl de hoofdhuurders zijn. Oud-studenten Rhys Duindam van Nupky, Jorg de Bont en Matthijs Jansen van Be markable en Jelmer de Maat en Quinten Peuling van De Jongens van de TU/e zijn de  onderhuurders.

Trooster en Peuling startten twee jaar geleden een bedrijf om buiten hun studie om zelfontworpen producten te verkopen. Trooster: “Onlangs kwam dit ons op pad. De toenmalige eigenares vroeg ons zo’n vier weken geleden of we belangstelling hadden het pand over te nemen, en daar hebben we snel ‘ja’ opgezegd. We hadden al ergens anders een werkplaats en dachten dat het ‘wel erg gaaf zou zijn’ om ook een studio en winkel te hebben.” De winkel met aangrenzende studio beslaat zo’n 80 vierkante meter. Daarbij is nog een werkplaats van circa 25 vierkante meter. “Zo kunnen we zowel aan producten werken als producten verkopen.”

Volgens Trooster zijn er steeds meer studenten die buiten hun studie om producten ontwerpen. Alles wat bij een studie-opdracht wordt ontworpen is in principe eigendom van de TU/e. De studenten hebben afgelopen week de knoop doorgehakt over de naam die de ID-winkel moet hebben. De winkel wordt omgedoopt tot dok. Trooster: “Die naam verwijst naar een dok waar schepen geladen of gelost worden. Bij ons gebeurt dat met kennis en producten.”

De winkeleigenaars mikken op zo’n breed mogelijk publiek. Bezoekers kunnen er onder meer terecht voor artikelen voor in huis, producten met muziek en geluid en een houten achterkant voor de iPhone.

Deel dit artikel