Duurzaam de wereld rond in tachtig dagen

TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch wil in het voorjaar van 2015 met één of meerdere Nederlandse teams deelnemen aan de internationale racewedstrijd 80DR (Day Race). Bij dit evenement moeten teams in tachtig dagen rond de wereld proberen te reizen zonder daarbij gebruik te maken van fossiele brandstoffen en verbrandingsmotoren.

Vorige week heeft Steinbuch, hoogleraar Automotive Systems bij de faculteit Werktuigbouwkunde en ook nauw betrokken bij de voetbalrobots van de TU/e, zich als ambassadeur gecommitteerd aan 80DR.

80DR is een race rond de wereld, waarbij alle vaar- en voertuigen zijn toegestaan. Het gebruik van verbrandingsmotoren en fossiele brandstof is verboden. De start vindt in het voorjaar van 2015 plaats in Europa. Deelnemers worden geacht in minder dan tachtig dagen via het Midden-Oosten, India, China, de Verenigde Staten, Mexico en Brazilië de eindstreep in Europa te halen.

Steinbuch zegt dat hij zich als ambassadeur aan dit initiatief verbonden heeft omdat hij van mening is dat duurzaamheid ook leuk kan zijn. “Racen zonder fossiele brandstof en zonder verbrandingsmotor is daarvoor het beste bewijs”, aldus de hoogleraar. “80DR is een fantastisch platform voor de auto-industrie van de toekomst, om aan het publiek te laten zien waartoe ze in staat is. Mijn taak als ambassadeur is om die boodschap uit te dragen.”

Steinbuch wil ook zelf deelnemen. “Mijn ambitie is om tenminste één, en misschien zelfs meerdere Nederlandse teams op de been te brengen. De bedoeling is om een team samen te stellen waarin studenten samenwerken met de automotive industrie. Liefst een heterogene groep studenten uit het wo, hbo en mbo. Mijn ervaring is dat daar zoveel energie en focus in zit dat het moet lukken om in het voorjaar van 2015 met een competitief team aan de start te verschijnen.”