Met de klok mee: Anthonie Meijers, Maarten Steinbuch, Wil van der Aalst en René Janssen

Vier nieuwe universiteitshoogleraren voor TU/e

Het College van Bestuur heeft gistermiddag vier nieuwe universiteitshoogleraren benoemd. Het gaat om prof.dr.ir. Maarten Steinbuch (W), prof.dr.ir. Wil van der Aalst (W&I), prof.dr.ir. Anthonie Meijers (IE&IS) en prof.dr.ir. René Janssen (ST en TN). De kersverse universiteitshoogleraren worden gezien als ambassadeurs van de universiteit en treden in de voetsporen van prof.dr. Bert Meijer (ST, BMT en ICMS), die al in 2004 werd benoemd tot universiteitshoogleraar.

De wetenschappers zijn benoemd voor vijf jaar, een termijn die na afloop met vijf jaar verlengd kan worden. Volgens rector Hans van Duijn ligt de lat om in aanmerking te komen voor een universitaire leerstoel hoog. “Ze excelleren niet alleen in hun vakgebied, maar zijn ook uitstekend in staat om onze universiteit naar buiten en binnen te vertegenwoordigen.” Deze bijzondere opdracht kan volgens Van Duijn op verschillende manieren worden gefaciliteerd. Hoe dat precies zal gebeuren, is nog niet bekend. Bert Meijer kreeg bij zijn eerste aanstelling als universiteitshoogleraar een half miljoen euro om zijn vakgebied nog prominenter op de kaart te zetten.

De eerste reacties van de direct betrokkenen zijn uiteraard verheugd. Wil Van der Aalst laat weten vereerd te zijn. “Ik zie het als een blijk van erkenning voor het baanbrekende onderzoek dat in de afgelopen jaren is uitgevoerd en ook als eerbetoon aan de studenten, promovendi, postdocs en collega’s met wie ik de afgelopen 25 jaren heb mogen samenwerken.” Hij hoopt zijn nieuwe status te kunnen gebruiken om zijn vakgebied, Process Mining en Business Process Management, nog meer uit te kunnen dragen. “De ingenieur van de toekomst zal moeten omgaan met enorme hoeveelheden data. De uitdaging is om ‘event data’ in te zetten in proces- en productverbeteringen. Hiervoor is een nieuwe generatie ‘data scientists’ nodig.”

Ook Anthonie Meijers is heel blij met zijn benoeming tot universiteitshoogleraar. “Ik zie het als een aanmoediging om te blijven werken aan dingen waar ik me intensief voor heb ingezet aan de TU/e: de realisering van de langetermijnstrategie 2020, het succes van het Bachelor College, academische vorming, wetenschappelijke integriteit en, last but not least, het slaan van bruggen tussen de bètawetenschappen en de alfa- en gammawetenschappen.”

De reactie van Maarten Steinbuch via Twitter: "Vandaag is als een warme douche social media #trots"

Lees meer over de vier nieuwe universiteitshoogleraren in Cursor 13, die morgen verschijnt.