“In een convenant kun je ook niet wonen”

Tot het jaar 2020 zullen er in Eindhoven 1500 studenteneenheden worden bijgebouwd. Eenheden die betaalbaar moeten zijn en die aansluiten op de vraag naar kwalitatieve huisvesting. Deze uitgangspunten zijn terug te vinden in een convenant dat de TU/e vandaag op de campus ondertekende met nog zeven partijen, waaronder de gemeente. Op het TU/e-terrein zelf komen zo’n 600 eenheden.

Verantwoordelijk wethouder Mary Fiers relativeert aan het begin van de bijeenkomst enigszins het belang van het convenant: “In gelul kun je niet wonen, in een convenant ook niet.” Mr. Jo van Ham, derde lid van het College van Bestuur van de TU/e, ziet er meer waarde in: “We hebben nu alle spierballen aan tafel en zo komt er wat druk op de ketel.”

Die ‘spierballen’ zijn mede afkomstig van de vertegenwoordigers van Fontys Hogescholen, het Summa College, de woningbedrijven Wooninc., Stichting Trudo, SWA en van Vastgoed Belang, de vereniging van particuliere beleggers in vastgoed.

Wethouder Fiers zegt dat Eindhoven een enorme ambitie heeft om als studentenstad nog verder te groeien. “Dus moeten er extra wooneenheden bij”, aldus Fiers. “Bovendien gaan we slechte woonplekken transformeren naar goede huisvesting. We gaan dat binnen de ring doen op goede en veilige plaatsen.” Mede daarom is ze ook volstrekt niet bang dat er een overschot aan studenteneenheden zal ontstaan.

De ‘Landelijke monitor studentenhuisvesting’ maakte er vorig jaar namelijk melding van dat Eindhoven de komende zeven jaar ‘slechts’ 850 extra studenteneenheden nodig heeft. Maar volgens de ondertekenaars is daarbij niet meegerekend dat de TU/e, Fontys en het Summa College de komende jaren streven naar een verhoging van de instroom. In 2020 willen de drie instellingen gezamenlijk 20.000 studenten binnen hun poorten hebben. Nu zijn er dat 17.000. Nienke Meijer, bestuurslid van Fontys, benadrukt dat dat aantal te laag is om te voldoen aan de toekomstige vraag naar technisch opgeleide werknemers.

Op de campus van de TU/e zullen de 180 tijdelijke units die nu achter Potentiaal aan de oever van de Dommel staan, worden afgebroken. Daarvoor in de plaats komen 300 niet-tijdelijke eenheden die Vestide gaat bouwen. “De architect hiervoor is al gevonden en in 2015 moeten ze worden opgeleverd”, aldus CvB-lid Jo van Ham.

In het faculteitsgebouw van Electrical Engineering, Potentiaal komen nog eens 300 wooneenheden. Van Ham:  “We zitten daarvoor nu in een Europees aanbestedingstraject. We moet een consortium van ontwikkelaars en financiers vinden om het uit te voeren. Zeker de buitenlandse student zal graag op de campus komen wonen.”