Impressie van het interieur.

Gebouw zonder naam

De stofwolken tijdens de sloop van N-laag zijn nauwelijks opgetrokken of de volgende stap dient zich aan voor de nieuwbouw voor de faculteiten Technische Natuurkunde (TN) en Electrical Engineering (EE). Op 1 maart start bouwgroep BAM met het uitzetten van de bouwput op dezelfde plek waar N-laag zowat vier decennia heeft gestaan. De contouren zijn strak bepaald. Wat rest is een naam voor het gebouw dat nu nog door het leven gaat als 'Project 2'.

De artist's impression van Project 2, gezien vanuit de richting van TNO; het gebouw links is Gemini. Op de voorgrond de Groene Loper, waardoor het nieuwe ontwerp naadloos past in het plan Campus 2020.
Halverwege 2012 werd Project 1 al opgeleverd. Het kreeg de naam MetaForum en markeerde de start van het TU/e Science Park - een omgeving waar onderwijs, onderzoek, werk en ontspanning samenvloeien tot een attractief geheel.
Het ontwerp van Project 2 is uitgevoerd door het architectenbureau HH van Herman Hertzberger uit Amsterdam. Ir. Veronique Marks, directeur van Dienst Huisvesting: “Het wordt heel mooi compact en duurzaam, met veel licht en geschikt voor intensief gebruik. In Potentiaal (het onderkomen van Electrical Engineering, red.)hebben we nu veel verdiepingen, in N-Laag hadden we veel gangen, waardoor mensen elkaar nauwelijks zien. Dat is straks verleden tijd. In het nieuwe gebouw komt een centrale hal zodat er veel interactie ontstaat en dat zal zeker meer innovatie opleveren. Het is een totaal ander concept dan we tot nu toe gewend zijn hier.”

Project 2 kenmerkt zich door transparantie, veel licht en open ruimten, vides verbinden verdiepingen met elkaar. De uitvoering is in handen van BAM Utiliteitsbouw. Het gaat om een zogeheten Engineer & Build contract; daarbij is de aannemer verantwoordelijk voor de werktekeningen. Het gebouw telt straks elf bouwlagen en een kelder. De gebouwoppervlakte is 26.000 vierkante meter. Daarmee wordt het oude aantal vierkante meters van beide faculteiten gehalveerd. “Meer met minder” luidde de slagzin van Dienst Huisvesting om alle betrokkenen over de streep te trekken. Maar het veroorzaakte niettemin heftige discussies tussen staf, medewerkers en studenten. Vooral het feit dat de omvang van de borrelruimtes en de werkvloer voor de studieverenigingen fors terugloopt, steekt de studenten.

Driedimensionale studie naar mogelijke werkplekindeling. Het College van Bestuur heeft de ontwerpers opgedragen de indeling 'flexibel en toekomstbestendig' te ontwerpen.
In Project 2 komen ruimtes voor (ontwikkelingsgericht) onderwijs, practicum, laboratoria, algemene voorzieningen en kantoren. Aan de rechterzijde van de hoofdingang komt een kleine supermarkt met verse waren. In de kelder is plaats voor duizend fietsen. Ook zijn er ruimtes voor de kroegen en het bestuur van de studieverenigingen Thor en Van der Waals, inclusief een buitenterras op de zesde verdieping. Naast het gebouw komen 106 parkeerplaatsen. Het gebouw biedt ruimte aan 942 medewerkers (728 fte) en 960 studenten.

De planning
Start bouw: 1 maart 2013
Eerste paal: 11 april 2013 (16.00 uur)
Hoogste punt: medio 2014
Oplevering 1e deel: 12 december 2014
Oplevering specifieke laboratoria: 15 maart 2015

Uitgangspunten gebouw
Eén gebouw voor de faculteiten TN en EE
Eén ingang
Samen delen van voorzieningen zoals restaurant
Een eigen kantooromgeving voor capaciteitsgroepen
Gehele nieuwbouw
Lichte labs bij werkomgeving capaciteitsgroepen, specifieke labs apart op maaiveld
Multifunctionaliteit en efficiënt ruimtegebruik

Meedenken over de naam voor het nieuwe gebouw? Kijk hier voor meer informatie.