Definitief bouwplan Project 2 gelanceerd

Met de overhandiging van een maquette in de collegezaal van Gemini is donderdagmiddag het definitieve bouwplan van Project 2 gelanceerd. Het nieuwe gebouw gaat vanaf het najaar 2014 onderdak bieden aan de faculteiten Electrical Engineering (EE) en Technisc

Het ontwerp van Project 2 is van architectenstudio HH uit Amsterdam. Dat kreeg als opdracht mee om een duurzaam en functioneel gebouw neer te zetten. Het moest een transparante huisvesting worden met veel ruimte voor ontmoeten. Volgens ir. Veronique Marks, directeur van DH, is het team van Herman Hertzberger daar uitstekend in geslaagd. “Het wordt heel mooi compact en duurzaam, met veel licht en geschikt voor intensief gebruik. Bij Potentiaal hebben we nu heel veel verdiepingen, bij N-Laag heel veel gangen, waardoor mensen elkaar nauwelijks zien. Dat is straks verleden tijd. In het nieuwe gebouw komt een centrale hal zodat er veel interactie ontstaat en dat zal zeker meer innovatie opleveren. Het is een totaal ander concept dan we tot nu toe gewend zijn hier.”

Jo van Ham, lid van het College van Bestuur, kondigde aan dat de bouw zal starten in 2013. Een keuze voor renovatie van de bestaande faculteitsgebouwen was er niet. Die zou zeker twintig miljoen euro duurder zijn uitgevallen. Bovendien past het nieuwe ontwerp naadloos in het plan Campus 2020. Project 1, de voormalige W-hal en straks MetaForum, wordt in september opgeleverd en markeert de start van het TU/e Science Park. Een omgeving waar onderwijs, onderzoek, werk en ontspanning samenvloeien tot een attractief geheel. “De transformatie van de campus zal op termijn meer studenten naar Eindhoven trekken.” Van Ham sprak verder zijn dank uit aan de inzet van medewerkers en studenten van Technische Natuurkunde die wegens de nieuwbouw tijdelijk in andere gebouwen op de campus worden ondergebracht.

De ontwikkeling van Project 2 ging niet van een leien dakje. Het totale aantal vierkante meters van beide faculteiten is straks gehalveerd. “Meer met minder” luidde de slagzin om alle betrokkenen over de streep te trekken. Maar het veroorzaakte niettemin heftige discussies tussen staf, medewerkers en studenten. Vooral het feit dat de omvang van de borrelruimtes en de werkvloer voor de studieverenigingen fors terugloopt, steekt de studenten. Manon Eijsvogel, president van Thor (studievereniging EE) is nog steeds teleurgesteld hierover. “We hebben er tegen geprotesteerd en dat heeft niets geholpen. We mochten op details meepraten over de inrichting, maar het is nog steeds veel te klein. Zeker als je bedenkt dat het aantal studenten flink toeneemt, mede doordat de opleiding Automotive erbij is gekomen.”

Eijsvogel somt op: een borrelruimte die halveert naar 35 vierkante meter. Één werkhok met dezelfde afmeting waar de besturen van de studievereniging en drie disputen moeten werken. “Dat is een enorme slag. Ik vraag me af hoe dat allemaal moet passen.”

Veronique Marks: “Het delen van ruimtes leidt tot discussie en dat is heel normaal in zo’n proces. Maar budgettair was er niet de gelegenheid om meer vierkante meters te bouwen. Ik kan ook niet toedekken dat er idealen zijn gesneuveld, maar ik heb niet het vermoeden dat er nog harde verwijten zijn.”

Bij studievereniging Van der Waals (TN) was even niemand beschikbaar voor een reactie. Daar was iedereen naar de allerlaatste borrel in het oude gebouw.