Een artist's impression van de URE08

URE08: lichtgewicht van formaat

De nieuwste creatie uit de kelder van de faculteit Werktuigbouwkunde is op papier gereed: de URE08. Het belangrijkste kenmerk van de elektrische racewagen is zijn lage gewicht. Volgens de constructeurs gaat de bolide minder dan 180 kilo wegen.

Tijdens de presentatie van het ontwerp, donderdagavond in De Blauwe Zaal in het Auditorium, zijn de eerste schetsen getoond van de URE08. Wat vooral opvalt is de fikse gewichtsafname van de racewagen. Teammanager Bram van de Schoot van het University Racingteam Eindhoven (URE): “Het gewicht is in het verleden nooit onze grootste zorg geweest omdat de racewagen dat op andere punten meer dan voldoende compenseerde. Dit jaar wijken we daarvan af en gaan we heel bewust een lichtere versie bouwen. Alle zestig teamleden van URE hebben de opdracht meegekregen om -waar mogelijk- gewicht te besparen. En met succes.”

Die koerswijziging heeft voor een groot deel te maken met sponsor en bandenleverancier Vredestein. De fabrikant kon tot voor kort geen reguliere 10 inch racebanden leveren. Mede dankzij TU/e-studenten komt na vijf jaar onderzoek en diverse afstudeerprojecten deze kleine wielmaat nu wel binnen bereik. De overstap van 15 naar 10 inch banden scheelt ongeveer twintig kilo aan gewicht.

Een verdere gewichtsreductie is te danken aan andere accu’s die door hun celchemie meer energie per kilo leveren. Schoon aan de haak levert dat circa veertien kilo gewichtsbesparing op.

Door de accu’s niet langer achter de coureur, maar in de flanken van de cockpit te plaatsen, is de URE08 korter en breder dan zijn voorgangers. “Het chassis is hoekiger en uiterlijk wat stoerder dan de eerdere versies”, vertelt operation manager Laura van Heijst. “Het chassis bestaat niet langer uit een combinatie van metaal en kunststof, maar is nu helemaal in carbonfiber uitgevoerd. Dat maakt de wagen meteen vijfentwintig kilo lichter.”

Door de wijziging aan het chassis is ook de ophanging noodgedwongen veranderd. Het succesvolle, maar vrij complexe Multilink-systeem is verruild voor de beproefde Double Wishbone-ophanging.

In tegenstelling tot zijn (elektrische) voorgangers wordt de URE08 zowat zestig kilo lichter. Door het lage gewicht -net onder de 180 kilo- gaat de bolide als een speer. Volgens simulaties accelereert de wagen van nul naar honderd km/u binnen drie seconden. Daarmee geeft hij menig eigenaar van een Ferrari het nakijken.  Met de overgenomen elektromotor uit de URE07 (100kW en 136 pk) is een topsnelheid mogelijk van 135 km/u. “Die snelheid is voor ons van minder belang omdat we straks op vrij bochtige circuits gaan rijden waar de hoogste snelheden niet boven de honderdtien/honderdtwintig kilometer per uur uitkomen”, aldus Van Heijst. De URE08 is naar verwachting eind april rijklaar en wordt half mei aan het publiek gepresenteerd.

De racewagen zal deelnemen aan competities op circuits in Duitsland, Oostenrijk en Spanje. De bijna traditionele vuurdoop op het circuit van Silverstone gaat dit jaar niet door. Want hoe professioneel de aanpak van URE ook is, het blijft een studententeam. “En Silverstone valt precies in de tentamenweek”, aldus Bram van de Schoot.