URE gaat dit jaar voor een betrouwbare bolide

Betrouwbaarheid is de belangrijkste eigenschap van de URE09, de nieuwste elektrische bolide van University Racing Eindhoven (URE). In een volle collegezaal in Gemini presenteerde het studentenraceteam gisteren het ontwerp van de racewagen waarmee ze dit jaar meedoen aan de Formula Studentcompetitie. Ondertussen wordt gewerkt aan de vierwielaangedreven URE10.

In aanwezigheid van de overige zestig URE-teamleden, familie, bekenden en het raceteam van de TU Delft zetten teammanager Bart Kienhuis en technisch manager Zjelko Parfant de kenmerken van de URE09 op een rijtje. Nieuw ten opzichte van vorige jaren is het uitgebreide aerodynamische pakket met onder meer vleugels en een diffuser. Ook de software speelt dit jaar een grote rol. Zo is het via zogeheten tractiecontrole mogelijk om in 2,7 seconden te accelereren. Kienhuis: “We hebben eerder wel eens 2,8 of 2,9 seconden gehaald, dus het lijkt een klein verschil. Maar die fracties van seconden kunnen heel veel schelen.”

Toch gaat het team dit jaar in eerste instantie niet voor de snelheid, maar voor betrouwbaarheid. “Om punten te pakken is het belangrijk om een wedstrijd ook uit te rijden. Er kan zoveel misgaan tijdens een race waardoor het waarborgen van de betrouwbaarheid heel belangrijk is”, aldus Kienhuis. Om dit te bereiken is onder andere de batterij, die de URE08 tijdens de races van vorig jaar problemen opleverde, opnieuw ontworpen. Ook zit de koeling dit jaar niet langer achterin de auto, maar naast de bestuurder waar hij meer wind vangt.

De URE09 is met een totaalgewicht van 210 kilo acht kilo zwaarder dan zijn voorganger, de URE08. Kienhuis: “Dat komt vooral door het aero-pakket. Maar dat loont zich weer in de performance van de auto. Je kunt wel de lichtste auto willen hebben, maar dat betekent niet per se dat je de meest betrouwbare hebt.”

Kienhuis vertelde verder dat achter de schermen al volop gewerkt wordt aan de bolide voor 2015, de URE10, die door vierwielaandrijving nog sneller moet worden. “Het kost heel veel werk om van een auto met tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving te gaan. Dan moet je echt from scratch beginnen. Doordat we daar nu al mee bezig zijn besparen we volgend jaar tijd.” Zo wordt er nu al gewerkt aan de bouw van een motor voor de URE10. Voor de URE09 wordt de motor niet zelf gebouwd. “Dit jaar gebruiken we een motor die we al kennen, omdat we voor betrouwbaar gaan. Ondanks het werk aan de URE10 is het is heel belangrijk dat we ook de URE09 tot een goed einde brengen.”

De URE09 moet in april de eerste meters gaan rijden. In juli en augustus gaat URE op circuits in Engeland, Duitsland en Spanje de competitie aan met andere studententeams binnen de elektrische klasse van Formula Student.

Een filmpje van de URE09.