Elise van den Hoven en prof. Lawrence Wallen van UTS tekenen de overeenkomst als getuigen. Links prof.dr.ir. Aarnout Brombacher, decaan van ID. Rechts prof. Attila Brungs (UTS) Foto | Bart van Overbeeke

TU/e sluit verbond met universiteit Sydney

De TU/e wordt ‘Key Technology Partner’ van de University of Technology, Sydney (UTS). Het voornemen tot een verbond met de Australische universiteit werd dinsdag bekrachtigd met het ondertekenen van een Memorandum of Agreement. Als onderdeel van de samenwerking komt er een gezamenlijk ‘PhD programme’, dat per direct invulling krijgt in de vorm van het Vidi-project rond persoonlijke herinneringen dat dr. Elise van den Hoven op beide locaties zal leiden.

Van den Hoven is als ‘associate professor’ verbonden aan de UTS en heeft daarnaast een deeltijdaanstelling als universitair hoofddocent bij Industrial Design. “Mijn hoofdaanstelling is in Sydney, maar je zou kunnen zeggen dat ik heen en weer pendel”, vertelt ze. “Ik probeer twee keer per jaar een aantal weken op de TU/e te zijn.”

Vorig jaar kreeg ze van NWO een prestigieuze Vidi-subsidie om de rol van technologie op alledaagse herinneringen te bestuderen. Dankzij de samenwerking tussen beide universiteiten heeft ze het Vidi-project kunnen uitbouwen tot een project met vier in plaats van twee promovendi, van wie er twee in Eindhoven en twee in Sydney hun thuisbasis zullen hebben. UTS stelt hiervoor twee ‘PhD scholarships’ ter beschikking.

Het Australisch-Nederlandse project van Van den Hoven, dat ze Materialising Memories heeft gedoopt, draait om de diverse media (zoals souvenirs en foto’s) die mensen verzamelen om later persoonlijke ervaringen te kunnen herinneren. Volgens Van den Hoven speelt bij herinneren het vergeten een onderschatte rol. “Vergeten is een bijproduct van succesvol herinneren, hoewel het vaak gezien wordt als een ‘bug’ in ons systeem. Het tegendeel is waar.”

In het nieuwe project, dat dinsdag eveneens de aftrap beleefde, wil ze tastbare mediaproducten ontwerpen die alledaags herinneren -en vergeten- ondersteunen. De Eindhovense promotoren van de kersverse promovendi zijn prof.dr. Panos Markopoulos en prof.dr.ir. Berry Eggen. Laatstgenoemde krijgt in het kader van de samenwerking tevens een aanstelling als ‘adjunct professor’ in Sydney.