Leden van Hajraa bezig met het opzetten van de wedstrijdvelden op sportpark De Hondsheuvels l Foto: Jantsje Mol

Opbouw volleybaltoernooi Hajraa begonnen

De opbouw van het grootste buitentoernooi voor volleybal in Europa is begonnen. Deze ochtend is op de campus van de TU/e, recht tegenover het gebouw Traverse, de grote feesttent opgezet. Want sporten en feesten gaan al 35 jaar uitstekend samen bij organisator Hajraa.

Studentenvolleybalvereniging Hajraa heeft traditiegetrouw al een worst afgeleverd bij  het Clarissenklooster in Eindhoven. En in tegenstelling tot de editie van vorig jaar, lijkt de gift deze keer wel in goede aarde te vallen. De regen zal komend weekeinde geen spelbreker worden voor het buitentoernooi dat voor de vijfendertigste keer wordt gehouden.

Vanwege het zevende lustrum krijgen alle deelnemende teams, 350 in totaal, ieder zeven lustrum T-shirts uitgereikt. Een presentje van de organisatie die komende dagen de zorg heeft over 3500 volleyballers. Op vrijdag- en zaterdagavond komen daar in de feesttent nog eens 1000 tot 1500 mensen bij.

Hajraa komt daarom zelf niet aan sporten toe. Alleen het eerste dames- en herenteam doen mee aan het Nederlands Studenten Kampioenschap grasvolleybal, dat deel uitmaakt van het toernooi. Andere leden, zo’n honderd in getal, moeten zorgen voor een vlotte organisatie. Van bier tappen tot het bewaken van de camping op de campus die, anders dan in voorgaande jaren, bij de gebouwen van Fontys komt te liggen. Jantsje Mol, van de commissie Buitentoernooi: “En na afloop zijn we met de hele club op maandag en dinsdag nog bezig met afbouwen.”

De omvang van het toernooi brengt met zich mee dat er een calamiteitenplan moet zijn en op noodsituaties adequaat kan worden ingegrepen. Volgens commissielid Rob Engels van Hajraa verloopt de samenwerking met de beveiligingsdienst van de TU/e al jaren uitstekend. “Het toernooi kenmerkt zich vooral door de gemoedelijke sfeer.”

De deelnemende teams komen dit jaar weer uit heel Europa en zelfs de Verenigde Staten. Engels: “Het is meestal een mengelmoesje van studenten en afgestudeerden. De meeste ploegen zijn al vaker in Eindhoven geweest en komen graag terug voor de gezellige sfeer. Maar we hebben in de komende jaren nog wat ruimte om te groeien.” Mol vult aan: “Met het inschrijfgeld, hulp van sponsors en vooral de omzet in de feesttent slagen we er in om quitte te draaien.”

De wedstrijdvelden zijn dinsdag in orde gebracht. Ze liggen aan de overkant van de Onze Lieve Vrouwestraat op sportpark 'De Hondsheuvels'. De velden zijn alleen bereikbaar vanaf het universiteitsterrein, via een tunnel onder de ringweg.

Op vrijdagmiddag strijken de eerste deelnemers neer op de campus. Het volleybaltoernooi zelf is op zaterdag en zondag.

Jantsje Mol stuurde Cursor een korte timelapse van de opbouw van de feesttent voor Traverse.

Filmpje