Foto | Bart van Overbeeke

Volleyfestijn Hajraa voelt de jas knellen

Hajraa, het grootste volleybaltoernooi in de open lucht van Europa, loopt tegen de grenzen van zijn capaciteiten aan. Dat blijkt uit een eerste terugblik op het evenement van afgelopen weekend. Aan het toernooi namen dit jaar vierduizend studenten deel, verdeeld over 407 teams.

In de laatste weken voorafgaand aan het toernooi kreeg de organisatie een hausse aan inschrijvingen te verwerken, waardoor zelfs even werd overwogen om de inschrijving voortijdig te sluiten. Dit bleek uiteindelijk niet nodig. Voor komende jaren wordt wel rekening gehouden met een stop en reservelijst. De nieuwe opzet, waarvoor zowel de camping als de feestlocatie van plek veranderde, is de organisatie goed bevallen. Metaforum als feestvloer bleek de verbetering te zijn waar vooraf op werd gehoopt. “Die plek biedt veel meer mogelijkheden voor aankleding en verlichting dan de vorige locatie in de feesttent”, stelt Christopher Geelen. “Dit heeft veel positieve reacties opgeleverd.” Onder de bezoekers bevonden zich nuchtere medewerkers van TU/e’s Intelligent Lighting Institute, dat onderzoek deed naar de sturende invloed van licht op bezoekersstromen. De uitkomst van dat onderzoek is nog niet bekend.

De overvloed aan deelnemers was ook op de nieuwe campinglocatie op sportterrein Hondsheuvels goed merkbaar. Naar schatting 90 procent van de volleyballers bracht er de nacht door. Het rugbyveld tussen de volleybalvelden en de Orpheuslaan bleek uiteindelijk te klein om alle tenten kwijt te kunnen. Het reserveveld naast de atletiekbaan dat de overloop moest opvangen, was eveneens ‘complet’.

Of de gewijzigde opzet komend jaar terugkeert, hangt af van de evaluatie op het toernooi die nog moet plaatsvinden. Geelen schat de kans op behoud van de feestlocatie ‘vrij groot’ in, maar wil er nog niet op vooruit lopen.  Een voortzetting van de camping op De Hondsheuvels, is niet zonder meer gegarandeerd. “Die plek heeft voor- en nadelen. Je zit daar dicht bij de wedstrijden, maar tegelijk ver van de feestlocatie. Bovendien is het parkeren daar lastiger te organiseren. Dat hebben we nu met een soort kiss-en-ride-systeem voor het droppen en halen van bagage opgelost.”

Je zou het haast vergeten, maar er werd ook nog gewoon gevolleybald, dit weekend. Door de Eindhovense teams bepaald niet onverdienstelijk. De Eindhovense dames-1 werd Nederlands Studentenkampioen.  De mannen-1 eindigden weliswaar niet in de top-3, maar alle Eindhovense mannenteams tesamen deden het gemiddeld wel het beste inhet overall-klassement.