Dr.ir. Johan van den Heuvel neemt de prijs in ontvangst uit handen van Francoise Olthof-Kosters, voorzitter van de stichting wetenschappelijk radiofonds Veder.

Telecomprijs voor Eindhovens proefschrift over antennes

Dr.ir. Johan van den Heuvel, die vorig jaar promoveerde aan de TU/e-faculteit Electrical Engineering, heeft de Vederprijs ontvangen voor zijn proefschrift over het verbeteren van draadloze communicatie door systemen met meerdere antennes. De Eindhovenaar kreeg de prijs tijdens de bijeenkomst van het Nederlands Elektronica en Radio Genootschap (NERG).

Van den Heuvel onderzocht de mogelijkheden van draadloze multiple-input multiple-output (MIMO) systemen om met laag vermogen hoge datasnelheden te bereiken. Bij dergelijke systemen met meerdere antennes (inmiddels aanwezig in de meeste WiFi routers), speelt interferentie een belangrijke rol. De verschillende antennes moeten namelijk op elkaar afgestemd zijn om de afzonderlijke signalen die ze opvangen te kunnen vertalen naar de oorspronkelijk verzonden informatie. Door deze interferentie te onderdrukken kan met minder vermogen een betere prestatie behaald worden.

Van den Heuvels promotor prof.dr.ir. Jean-Paul Linnartz geeft aan wat de relevantie van het onderzoek is: “Uit onze sociale contacten weten we dat luisteren meer energie kost dan praten. Door het werk van Johan weten we nu ook wat dat betekent voor moderne radiocommunicatiesystemen en hoe storingen actief onderdrukt kunnen worden. Hierdoor is een grote energiebesparing mogelijk en zullen we uiteindelijk de batterij van onze smartphones veel minder vaak hoeven opladen.”

De stichting wetenschappelijk radiofonds Veder heeft als doel de bevordering van de ontwikkeling van de wetenschap en techniek op het gebied van telecommunicatie. Elk jaar reikt deze stichting de zogeheten Vederprijs uit aan personen die een baanbrekende bijdrage hebben geleverd. De prijs wordt sinds 1929 uitgereikt en bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag. De stichting wil niet zeggen om hoeveel geld het precies gaat, maar eerdere prijswinnaars ontvingen vierduizend euro.