Maxwell

Vakgroep Electromagnetics succesvol bij HTSM-call

De vakgroep Electromagnetics (EM) van TU/e-faculteit Electrical Engineering heeft goede zaken gedaan bij het nieuwe subsidieprogramma High Tech Systemen en Materialen (HTSM). De groep van hoogleraren Anton Tijhuis en Bart Smolders haalde maar liefst drie projecten binnen, die samen een waarde van ruim twee miljoen euro vertegenwoordigen. In totaal gaan 9 van de 32 subsidies naar de TU/e.

Prof.dr.ir. Bart Smolders is opgetogen over het nieuws. “We zijn de kleinste vakgroep van onze faculteit, dus het is vrij uniek dat we drie van deze projecten als hoofdaanvrager binnen weten te halen. Het is ook een mooi succes voor Anton Tijhuis als boegbeeld van onze vakgroep.”

In de drie projecten gaat EM samenwerken met chipfabrikant NXP en chipmachinemaker ASML. Het eerste project draait om het ontwerpen van robuuste chips voor toepassingen in auto’s, waarmee het optreden van storingen moet worden voorkomen. In het tweede project, net als het eerste met NXP, wordt een nieuw antennesysteem ontwikkeld met elektronische bundelsturing voor communicatie tussen UMTS/4G-basisstations. De derde subsidie is voor een metrologisch project met ASML, waarin nieuwe methoden worden ontwikkeld om de nauwkeurigheid waarmee chips worden gemaakt te testen.

Smolders heeft wel een verklaring voor het succes van zijn vakgroep. “We houden ons bezig met elektromagnetisme en de toepassingen hiervan in bijvoorbeeld antennesystemen, metrologie en hyperthermie (een  methode om tumoren te behandelen met elektromagnetische velden, red.). In Delft en Twente hebben ze geen soortgelijke vakgroepen, dus onze kennis is uniek in Nederland. En in het bedrijfsleven is behoefte aan deze kennis.”

De overige HTSM-subsidies voor de TU/e gaan naar dr. Albert Schenning (ST), dr.ir. Sander Nijdam (TN), prof.dr. Dick Broer (ST), prof.dr.ir. Luc Brunsveld (BMT), prof.dr.ir. Jos Brouwers (B) en prof.dr.ir. Meint Smit (EE). HTSM is een programma van Technologiestichting STW in samenwerking met NWO, FOM en ZonMW.