Grote belangstelling voor jaarcongres KIVI NIRIA

In een bomvolle Blauwe Zaal van het Auditorium vond deze ochtend de aftrap plaats van het jaarcongres van ingenieursvereniging KIVI NIRIA. Het thema is ditmaal duurzame mobiliteit. Tijdens de ochtendsessie spuwde KIVI NIRIA-president Martin van Pernis zijn gal over de negatieve kwalificaties die WRR-onderzoeker Peter van Lieshout gisteren in het Financieel Dagblad gaf aan Brainport Eindhoven.

In het Financieel Dagblad verscheen dinsdag een groot artikel over het rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), waarin uiteen wordt gezet op welke wijze Nederland ervoor kan zorgen over twintig jaar nog steeds een leidende economie te zijn. Hoofdauteur en WRR-onderzoeker Peter van Lieshout, hoogleraar economie aan de Universiteit Utrecht, kwam in dat stuk ook aan het woord. Als uitsmijter zei Van Lieshout dat Nederland zijn kracht op het gebied van hoogwaardige technologie overschat. "Brabant staat nummer één in de wereld met de productie van varkensvlees. Brainport Eindhoven komt niet eens in de top 20 voor van hightech regio's in Europa", zo citeert het FD de Utrechtse hoogleraar.

KIVI-president Van Pernis vindt het een totaal onbegrijpelijke uitspraak. "Hoe kun je zoiets zeggen over een regio die barst van de hightech met bedrijven als ASML, DAF en vele andere? Dan geef ik Brabant graag nog een compliment dat men het daarnaast blijkbaar ook nog uitstekend doet qua productie van varkensvlees."

Ook rector Hans van Duijn, die een speech verzorgde, toonde zijn wrevel over de opmerkingen van Van Lieshout: "Hoe kun je jezelf zo de put inpraten?" Van Duijn zei ook te hopen dat ingenieurs zich in de toekomst meer gaan roeren in het maatschappelijke debat. "Wij als ingenieurs kunnen zin van onzin onderscheiden en daarbij de sommetjes maken. Onze groep zou meer impact moeten hebben."

Na Van Duijn volgden nog lezingen van onder meer de Amsterdamse hoogleraar en planoloog Luca Bertolini, die wees op de noodzaak van gedragsverandering als het gaat om mobiliteit, en van Annemarie Jorritsma, burgemeester van Almere en voorzitter van Koninklijke Schuttevaer, de vereniging van de binnenscheepvaart. Volgens haar ligt daar nog veel winst om transportverkeer van de snelweg af te krijgen. Jorritsma: "Op de Rijn kan het aantal schepen nog met een factor zeven stijgen, zonder dat daarmee problemen ontstaan. Daar is dus nog veel groei mogelijk, al zal transport met vrachtwagens altijd nodig blijven om goederen van de kade naar winkels of bedrijven te krijgen."  

De ochtendsessie werd afgesloten door volksfilosoof Bas Haring. Die maakte een vergelijking met een laatste kroket die in de kantine ligt en olie die nu nog in de grond zit. "Wie echt wil beantwoorden aan het duurzaamheidsprincipe laat die laatste kroket liggen, dan kunnen anderen na hem die handeling van pakken eventueel ook nog uitvoeren. Ik zou die kroket overigens gewoon meenemen. Met olie is het net zo: we kunnen er nu ook voor kiezen die nog in de grond te laten zitten, zodat generaties na ons die eventueel ook nog omhoog kunnen halen."

Gedurende de rest van de dag konden de ruim vierhonderd bezoekers van het jaarcongres tijdens drie parallelsessies een ruime keuze maken uit onderwerpen die betrekking hebben op duurzame mobiliteit. In de middag werd nog geprobeerd een liveverbinding te krijgen met het Solarteam van de TU/e, dat momenteel nog op tournee is met Stella. 

Deel dit artikel