Erica Coenen. Foto | Rob Stork

Van Damme-beurs voor strijd tegen spierziekte

Dr.ir. Erica Coenen, vorig jaar gepromoveerd aan de TU/e-faculteit Werktuigbouwkunde, heeft vanmiddag de Marina van Damme-beurs 2013 gewonnen. Met het bedrag van negenduizend euro wil ze leren hoe ze een internationale organisatie kan opzetten voor mensen die lijden aan dysferlin-gerelateerde spierziekten. Coenen is zelf drager van een spieraandoening.

Dysferlin-gerelateerde spierziekten worden veroorzaakt door een afwijking van het gen dat zorgt voor de aanmaak van het eiwit dysferlin, dat een rol speelt bij het onderhoud van skeletspieren. Een variant, miyoshi myopathie, openbaart zich meestal aan het einde van de tienerjaren en zorgt ervoor dat de patiënt na verloop van tijd een rollator of rolstoel nodig heeft.

Vanwege de zeldzaamheid van de aandoeningen -in Nederland zijn minder dan twintig personen bekend met miyoshi myopathie- is het volgens Coenen essentieel dat belanghebbenden uit verschillende landen worden verenigd in een internationale organisatie. Om zich klaar te stomen voor het leiden van zo’n not-for-profitonderneming, zal ze de Marina van Damme-beurs gebruiken om twee cursussen over ondernemerschap te volgen en een conferentie over dysferlin in de Verenigde Staten bij te wonen.

Erica Coenen, die sinds 2003 weet dat ze een spieraandoening heeft, studeerde Werktuigbouwkunde aan de TU/e en promoveerde hier in 2012 op het modelleren van materiaalbreuken. Haar proefschrift werd als beste van dat jaar beoordeeld door de Europese organisatie voor haar vakgebied, ECCOMAS. Ook werd haar werk verkozen tot het beste promotieproject van de faculteit Werktuigbouwkunde. Momenteel werkt Coenen als onderzoeksmedewerker bij TNO. Daarnaast is ze als vrijwilliger actief bij de Vereniging Spierziekten Nederland.

Behalve Coenen waren nog twee vrouwen genomineerd voor de beurs: ir. Karin Hendriks, in 2004 afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde, dong mee met het plan voor onderzoek naar ‘incompany’ kinderopvang en ir. Elsa Valencia Martinez, in 2013 afgestudeerd aan de faculteit Electrical Engineering, wil een apparaat maken waarmee mensen in arme landen zelf voedsel kunnen drogen, zodat ze het langer kunnen bewaren. Zij kregen ieder een aanmoedigingsprijs van duizend euro.

Het is de vierde keer dat de Marina van Damme-beurs aan de TU/e werd uitgereikt. Het geldbedrag wordt jaarlijks door dr.ir. Marina van Damme beschikbaar gesteld aan een jonge, vooruitstrevende, aan de TU/e afgestudeerde vrouw. Ook aan de TU Delft en Universiteit Twente bestaat de beurs.
Marina van Damme was de eerste vrouw die promoveerde aan de Universiteit Twente en maakte vervolgens carrière in de wetenschap en industrie. Met de beurs wil ze jonge vrouwelijke ingenieurs, bij voorkeur met ouders zonder academische opleiding, een zetje in de rug geven in hun loopbaan.