Winnares Nicole Segers met op de achtergrond Elphi Nelissen. Foto | Bart van Overbeeke

Van Damme-beurs voor recycling in de bouw

Bouwkunde-alumna Nicole Segers heeft gistermiddag, dinsdag 27 november, de Marina van Damme-beurs 2012 uitgereikt gekregen. Segers zal de beurs van negenduizend euro gebruiken voor een app en een website waarmee ontwerpers de beschikbaarheid van herbruikbare goederen en bouwmaterialen kunnen traceren en reserveren.

“Ik wil heel graag dat Cradle to Cradle normaal wordt in de bouw, en dat is het nu zeker nog niet”, vertelt de opgetogen winnares, die in 2004 aan de TU/e promoveerde op computerondersteuning van architecten in de beginfase van het ontwerpproces. Segers is van plan een app te ontwikkelen (‘WasteApp’) waarmee je afval en tweedehands goederen kunt inscannen en uploaden naar een website (‘CrowdBuilding Site’), zodat potentiële hergebruikers op ieder moment kunnen zien welke materialen er beschikbaar zijn. “Veel mensen in de bouwwereld werken met passie aan een betere wereld. Ik wil die mensen met elkaar verbinden, want alleen samen krijg je het voor elkaar.” Als eerste stap zal Segers gaan praten met mogelijke participanten uit alle geledingen van de bouw- en afvalwereld.

De overige twee genomineerden, Jolande van Balen - De Greef en Paula Marin Zapata, kregen elk een cheque van duizend euro overhandigd door Eric van Schagen van het Universiteitsfonds Eindhoven (UFe). De beoordeling van de aanvragen was in handen van een jury onder leiding van Bouwkundedecaan prof.ir. Elphi Nelissen.

Het is de derde keer dat de Marina van Damme-beurs is uitgereikt. Het geldbedrag wordt jaarlijks door dr.ir. Marina van Damme beschikbaar gesteld aan een jonge, vooruitstrevende, aan de TU/e afgestudeerde vrouw. Bij de uitreiking maakte Van Damme gisteren bekend dat ze de beurs ook de komende vijf jaar beschikbaar zal stellen.

Van Damme was de eerste vrouw die promoveerde aan de Universiteit Twente en maakte vervolgens carrière in de wetenschap en industrie. Met de beurs wil ze jonge vrouwelijke ingenieurs, bij voorkeur met ouders zonder academische opleiding, een zetje in de rug geven in hun loopbaan. Ook aan de TU Delft en Universiteit Twente bestaat de beurs.