Solar Team Eindhoven 2013. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Solar Team Eindhoven mikt op nieuwe ploeg in mei

Solar Team Eindhoven (STE) hoopt in mei zijn nieuwe ploeg te presenteren. Na het winnen van de Cruise-klasse van de World Solar Challenge, afgelopen oktober, zijn de TU/e-studenten nu bezig opvolgers te vinden die een nieuwe zonnewagen gaan bouwen.

Een droomdebuut maakte Eindhoven afgelopen jaar tijdens de World Solar Challenge met Stella, ’s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie. “Mede door alle publiciteit kunnen we andere studenten nu echt laten zien hoe vet de World Solar Challenge is”, zegt Tim Jansen (Werktuigbouwkunde), die afgelopen jaar vanuit het Honors Program deel uitmaakte van STE. Hij verwacht niet dat mogelijke opvolgers de kampioenstatus als een drempel ervaren: “Ik denk juist dat het ze extra motiveert”.

Samen met teamgenoot Marald Otten (Electrical Engineering) heeft Jansen zich kandidaat gesteld voor het nieuwe team. Beiden stapten ongeveer een jaar geleden in het solarproject. “Het echte begin hebben we toen gemist. Het lijkt me ontzettend vet om die allereerste fase, van vrij denken naar de eerste schetsen van de auto, straks óók mee te maken”, verklaart Otten.

Officieel was Otten afgelopen jaar parttime voor STE in touw, maar dat ‘parttime’ bleek al snel een relatief begrip. Voorzichtig formulerend: “Waarschijnlijk heb ik een aantal vakken daardoor niet kunnen halen". Net als Jansen wil hij er na de zomer vól voor gaan.

In mei hoopt STE de nieuwe ploeg rond te hebben, in september zou het nieuwe team echt aan de slag moeten gaan. In de tussentijd kunnen de nieuwelingen zich nog concentreren op tentamens en “rustig op vakantie gaan”, adviseert STE-woordvoerder André Snoeck (Technische Bedrijfskunde), die binnenkort zelf zijn master weer oppakt. Want een jaar ‘solar’ geeft “een immense voldoening, maar het is ook hard werken, je maakt vaak lange dagen. Je kunt er maar beter uitgerust aan beginnen”.

Het team kan voortbouwen op de basis die ‘STE1’ heeft gelegd, vooral voor allerlei praktische zaken. Maar een ‘Stella-2’ komt er zeker niet. Otten: “We hebben natuurlijk iets prachtigs gebouwd, maar het is zeker niet gezegd dat dat het béste was.”

“Het tweede team begint straks helemaal opnieuw, in alle vrijheid, om iets radicaal nieuws te bouwen”, stelt Jansen. Of dat weer een gezinsauto gaat zijn, of dat er nu wellicht een Eindhovense zonne-racewagen komt? Dat laatste zegt Snoeck zich niet te kunnen voorstellen: “Waarom zou je een stap terug doen naar iets wat al tien jaar gebeurt?”.

Een nadrukkelijke profielschets voor nieuwe teamleden ligt er niet, “iedereen met de juiste drive kan zich aanmelden”, aldus Snoeck. Vertegenwoordigers van alle opleidingen zijn welkom, “het zou wel fijn zijn als we straks wat meer informatici in het team hebben”.

STE mikt vooral op derdejaars bachelorstudenten -die nominaal lopen of nog hooguit één of twee vakken hebben openstaan- en op masterstudenten. In de eerste en tweede week van februari houdt STE enkele wervingsactiviteiten, zoals korte presentaties tijdens een aantal colleges en lunchbijeenkomsten.

Het huidige team is daarnaast druk met zijn toer langs negen scholen verspreid over de provincie. Ook geeft STE de komende maanden nog presentaties op diverse evenementen, waaronder de grote Hannover Messe in april.

Studenten die ‘Solar Team Eindhoven 2015’ willen komen versterken, kunnen met een motivatie en cv tot en met 28 februari solliciteren. Volgens Snoeck wordt iedereen die een goede motivatie en cv stuurt, ook uitgenodigd om te komen praten.