Meldpunt klachten over BSA

De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) heeft vandaag een meldpunt geopend voor studenten die willen klagen over het bindend studieadvies (BSA). Veel studenten die bezwaar willen indienen, lopen namelijk tegen het probleem aan dat examencommissies onbereikbaar zijn vanwege de vakantie.

Het zal je maar gebeuren: na de laatste tentamens blijkt dat je onvoldoende studiepunten hebt behaald. Gelukkig denk je een geldig excuus te hebben. Maar omdat de examencommissie in de zomer onbereikbaar is, weet je niet of je komend collegejaar nog verder mag studeren.

Volgens de LSVb verkeren veel studenten lang in onzekerheid of ze na de vakantie door mogen met hun opleiding. De afgelopen week ontving de studentenvakbond hierover al tientallen klachten. Reden voor de LSVb om een meldpunt te openen op hun site. “Studenten kunnen momenteel nergens terecht met hun bezwaren, terwijl het volgende studiejaar al bijna begint”, licht voorzitter Tom Hoven van de LSVb toe.

De eerste opleidingen voerden het BSA al in 1993 in. Ondanks dat de maatregel al meer dan twee decennia bestaat, gaan er volgens de LSVb dus nog steeds dingen mis rond het bindend studieadvies.

Ook aan de TU/e bestaat sinds enkele jaren een bindend studieadvies: wie na het eerste jaar minder dan veertig studiepunten heeft behaald, mag de opleiding niet voortzetten.