Foto | Bart van Overbeeke

Stella leert ook Amerika zon te gebruiken

Zonne-auto Stella gaat begin september ‘on tour’ door de Verenigde Staten, voor een reis die voert langs oude en nieuwe mekka’s van de Amerikaanse auto-industrie. Het met zonnecollectoren beklede TU/e-uithangbord neemt in Amerika deel aan een reeks demonstraties, testritten en expo’s.

Twee grote evenementen op het gebied van innovatief transport staan centraal bij de tour die Stella gaat maken: het jaarlijkse congres voor slimme transport systemen (ITS) in Detroit en de National Drive Electric Week in Californië. Een team van zestien man reist in twee shifts met Stella mee. Door in ploegen te gaan, hoeven de studenten niet te veel van hun reguliere programma in Nederland te missen.

De gezinsauto zelf wordt momenteel al per boot naar Amerika getransporteerd. Hij wordt 25 augustus in Detroit verwacht. Daar vindt tussen 7 en 11 september het ITS-congres plaats, een meetingpoint voor zo’n tienduizend professionals, beleidsmakers en onderzoekers op het gebied van transport-innovatie. Stella wordt hier door partner NXP gedemonstreerd.

Na dit congres maakt Stella een vierduizend kilometer lange reis per vrachtwagen naar Californië, waar hij deelneemt aan diverse evenementen uit het programma van de National Drive Electric Week. Er staat een bezoek aan electro-autofabriek Tesla in San Jose op de rol, net als visites aan de universiteiten van Los Angeles (UCLA) en Stanford en de regering van Californië in Sacramento. In totaal is de auto 25 dagen onderweg.

De Amerikaanse trip komt volgens Technisch Bedrijfskundestudent André Snoeck vooral voort uit vloedgolf aan belangstelling, die begon na Stella’s winst in de Solar Challenge. “Dat heeft ons al reizen naar ondermeer Kopenhagen en Hannover opgeleverd. Iedereen die er in de wereld toe doet op het terrein van groen transport, wil dat ding van dichtbij bekijken, dus ook in Amerika. Daar liften we nu op mee.” Snoeck hoopt en verwacht dat het team ook zelf iets opstrijkt van de reis, waar het mee verder kan in de toekomst. “We zijn bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar de bezigheden van de vele start ups in de Silicon Valley die zich bezighouden met alternatieve bronnen voor transportaandrijving.”

Toch staat Amerika met zijn benzineslurpende wagenpark niet direct bekend als voorloper, weet ook Snoeck. “Hoe ze er werkelijk voorstaan, gaan we nu ontdekken, maar we liggen met Nederland wel in de voorhoede van de innovatie. Toch zie je met name in Californië het begin van een omslag ontstaan.”

De Verenigde Staten en Nederland wisselen via de stichting 'Coast to Coast E-mobility Connection' sinds 2012 al veel kennis uit op het gebied van elektrisch vervoer.

Stella wordt half oktober weer terug in Nederland verwacht.